Jawapan yang pasti


kadang-kadang
ada perkara yang kita rasa
kita perlukan jawapan.
Namun, dalam memaksa kita sendiri takut menghadapi kenyataan.
Namun..
ketegasan yang telah ditunjukkan 
dan pelbagai peristiwa membawa aku kepada sebuah jawapan
jawapan yang membuatkan aku kian pasti
apa langkah ku yang seterusnya
menghadapi hidup dengan lebih tenang tampa persoalan yang cukup meragukan.

Ya Tuhan..
elakkan aku dari berasa sedih kerana hambaMu,
cukuplah aku menangis kerana merasa berdosa kepadaMu,
Ya Rahman..
hati kotor ini,
hati kotor ini,
hati kotor ini..

hajat untuk dibersihkan.
Kau `cuci`kanlah ia Ya Allah.

jangan biarkan hati ini semata-mata tunduk dengan dunia Ya Allah..


hadiah seterusnya untuk hari lahir umur ke 21 tahun =)


nim..selamat menjadi orang yang baru ^^v


Sering harungi sendiri kekurangan diri
Hanya Tuhan mengerti
Memang mengharapkan cinta dari Sang Pencipta
Umpama tiada rahsia
Kau sinar hati ini
Ku ingin setiap saat di sisi
Pelita kala hati berduka
Kau hulurkan oh tangan kala hilang arah
Masih Kau hadir jua menepis gelora
Tatkala aku merasa kecewa
Duniaku berubah kelam tak bermakna
Namun semangatMu ada di jiwa
Harapan Kau beri cintaMu bersemi
Air mataku tak bisa menitis
Kau nafas akhirku
Kau yang di hati
malas nak modified lagu orang lagi ;p
Buat assigment pula. heheheh..


Ya Allah.. peliharakan diriku. =)

Selamat Hari Jadi Hanim


Alhamdulillah.
Sekarang dah 21 =D
Satu permulaan dengan satu semangat baru.
Entry ni sekadar menghargai mereka2 yang meraikan saya =,D 
Subhanallah, terima kasih semua.
Mula2 semalam kak zahidah dan kak na.. nyanyi lagu besday, banyak meseg masuk. InsyaAllah.. kat Hp saya balas.
Erm kat FB.. sebelum magrib semalam, FB dah di deactive. Memang berada dalam to do list umur 21. X mampu menjawab kenapa.

Ada juga berharap orang yang sedang belajar melupakan, dia mendoakan, tapi dia diam.tak pe lah. Mungkin memang benar dia dah melupakan.
21 is the time to be someone new for me.
Kak ilah, maryam, che, antara orang yang rasa x expect dorang ingat lagi =)
Kawan2.. macam biasa. Terima kasih atas ingatan.
Adik2 yang comel. Yang duduk kat PBS, hehehe..

Petang tadi keluar makan dengan si kakak.
Naik motor. Sian dia. Si kakak tu mukanya terlalu baik la. Kalau naik motor, pakai helmet.jadi makin nerd je. ..psssssssssttt.. dia baru belajar pakai helmet hari ni ;p


with kakak ;)



Tapi sayang,xdapat daftar mengundi lagi harini.
Pejabat pos terlalu ramai orang.
Balik outing dengan si kakak,
Call si farati. Rindunya kat dia.. gayut3…
Tiba2 call lain masuk, 2 kali dah.akhirnya letak..
Rupanya si adik kat UPM.
Dia call lagi..
Bila angkat.. diam je..
Selang 4 5 saat..
Tiba2 dorang menyanyi lagu besday =D sedih + malu.
Lepas tu buat rotate bagi ucapan..
Semua cakap gaya bahasa sarawakians dan sabahan
Nasib baik akak faham ;p
koir merdeka. ngeh3

boleh letak gambar ni je.
tapi ada lagi mereka yang lain sebenarnya ..
Mekasih adik2 sayang. Awak semua terlalu baik buat akak,bersyukur bertemu kamu2 =)



Sis nani minta pergi bilik dia,ambil hadiah katanya.
Honestly,malu dan xkan pergi kalau semata-mata nak ambil hadiah.
Dia macam makin segan dengan saya sekarang ni.
Salam nak cium pipi pun, macam makin x nak.
Kenapa ye kakak?something wrong?
Sorry kakak, im too busy. Duduk dalam bilik je hadap kerja.
Maaf kalau part2 mana ada yang terluka,
Moga2 x ada.

Si kakak zahid, bagi tudung,
Tapi bila pakai si roommate kata macam mak cik
Dah tu~rasa x nak pakai dah. Hahaha~cepat sangat merajuk =)

Terima kasih kepada semua yang mengingati
;D


pssst: kak nani pun bagi tudung tadi.
Allahuakhbar.. 
nikmat Allah mana lagi yang mahu kamu dustakan.

nim..selamat menjadi orang baru ;)



Dia Berbeza

Assalamualaikum wbt 
Mood agak baik malam ni.
sebab semua yang berlaku
rasa sweet sangat..




hmm..
sejak kebelakangan ini,
hidup saya memang macam agak bestttttttt la.. ;p

ok.
mungkin lepas lepas ni.
saya akan tulis post
tentang seseorang
siapa-siapa je
yang saya suka.
yang ada kena mengena dengan kehidupan saya..

cumanya.
hari ni rasa macam nak cerita pasal dia..

adik yang saya tak tahu bila saya rapat dengan dia
bila yang saya rasa
bila saya `lost` saya perlukan pendengar macam dia..

kenapa saya perlukan pendengar macam dia.
sebab..

dia kalau bagi pendapat
tak selindung-selindung,
insurans mulut dia mahal sikit
jadi dia tak kisah kalau kena pun.. kan adik? ;p




in real life,
tak tahu la baru berapa kali saya panggil dia adik..


tadi saya meseg dia 

tak tahu la
tiba-tiba gatal nak meseg 
`akak sayang awak kerana Allah,sayang sangat`

dia balas
`alhamdulillah syukran~tido cni ke depan malam ni?`


cetttttt..

dia memang tak romantik sikit.
katanya nak simpan romantik untuk bakal suami dia.
hahahaha ;p (ada auta di sini)



dari kejauhan
kita akan nampak dia seorang yang tegas
bila tak setuju
tak ada sembunyi-bunyi
cakap je terus dengan sebab kenapa tak setuju.

orang kata,panas tak boleh jumpa panas
bila selisih pendapat,
boleh terbakorrrr...





tapi tak tahu la
kerana pemilik hati ini adalah Allah, 
telah tautkan hati kami.

sebagai seorang kakak
saya banyak belajar dari dia,
saya perlukan pendengar macam dia
saya perlukan sahabat yang beradab macam dia
dia bukan pemaksa,
dia diam, diam menunggu saya bercerita..

ppeerrrgghhhhh..
macam bagus sangat je dia tu kan?

mestilah untuk saya dia sangat bagus.
hujung minggu,
dia akan lapangkan kehidupan dia untuk mendengar kuliah agama dari ulama
semangat yang amat saya kagumi,
kadang-kadang malu dengan sikap pemalas ni =(



sebagai seorang wakil pelajar kat kampus ni
mestilah dia pun orang yang sibuk
tapi
jarang dengar dia mengeluh


bila diberi sebarang tugasan
jarang dia merungut
-setakat ni rasa tak pernah kot dengar dia merungut-
dia mesti fikir
walaupun payah
itu peluang untuk dia

sebab cita-cita dia besar
semangat dia nak bawa Islam tinggi

oooowwwhhhh my adik garang

Demi Allah
dia salah seorang adik yang saya sangat sayang kerana Allah ;,)
Dia punya adab yang saya suka
Dia punya ketegasan

Allah,Allah ,Allah
banyak benda yang membuatkan saya rasa serasi dengan dia

walaupun rasanya TAK PERNAH OUTING SEKALI

HAHAHAHA


TAK PERNAH AMBIL GAMBAR BERDUA


............



ermmmm


tak sweet kan kami?


tapi...



Sweet kan friendship kami?? ;p



siapa dia???



_ _ _ _ binti _ _ _ _ _ _ _ _ 



dia pernah cakap.

`akak,nama ha macam kurang best je.. nanti waktu suami ha akad nikah.. aku terima nikahnya
 ADHA BINTI SULAIMAN.. macam tak best je kak, nama pendek sangat`




saya jawab..
`awak ni... adei... (lupa dialog seterusnya,tapi rasanya dia kena kondem ;p )`



the next bidadari... aamiinn ;,)



sekali lagi.

kitorang tak pernah bergambar sekali.

hehehehehehehe..




ni lagu febret dia
saya dah berjangkit dengan dia

erm..ke dia berjangkit dengan saya???


hehehehehe



aamiinnnnn ;)

Saat Si Celik Mencari Tongkatnya

Allahuakhbar.. Allahuakhbar..Allahuakhbar..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

sejujurnya, takut nak menulis sebegini.
takut.
takut segala ini hanya meniti dibibir!
takut kalau semua ini sekadar untuk menampakkan diri ini hebat
baik hubungannya dengan Allah..
Nauzubillahiminzalik..
Ya Allah..
peliharalah hati hamba Mu yang memang sedia ada sakit ini Ya Allah..

Hamba yang dulu buta ini..
Kau lemparkan cahaya..

;,(
namun ku tak mensyukurinya Ya Allah..
hingga kini ku rasa..
hati ku telah buta Ya Allah..





Ya Allah..
si celik mata ini, 
mencari tongkat Mu ya Allah..
Tongkat yang mampu memimpin aku ke syurga Ya Allah..


seinfiniti dosa telah ku lakukan...
seinfiniti dosa telah ku lakukan..
seinfiniti dosa telah ku lakukan... 

Ramadhan yang berkat ini,
kau janjikan keampunanMu buat fasa pertama ini ya Allah.
namun,

layakkan insan sehina ku,
yang sombong,ego, tidak bersyukur, pelaku maksiat, pendosa, ini menerima keampunan Mu Ya Allah ;,(



seringkali aku melaksanakan sunat taubat.
Namun, jarang sekali ku merasakan nikmat sunat taubat itu..

busuknya hatiku

Bagaimana untuk aku kembali membina hati ini.
agar cinta Allah kembali berputik.

Saat aku berdolak dalih dalam menerima cintaNya
saat aku gagal dalam ujian yang dihantarNya..

masihkan ada ruang dan peluang buat ku Ya Allah...


Aku bukan siapa-siapa untuk agama Mu Ya Allah..
aku hanya seorang manusia,
yang asalnya dari tanah yang kotor dan busuk itu,
mengharapkan SEGALA BANTUAN DARIMU YA ALLAH



hanya Engkau yang aku ada Ya Allah..
pimpinlah diri ini Ya Allah ;,(

Aku mohon dipimpinMu buat si pendosa ini Ya Allah..
Tunjukkan aku jalan agar aku mampu pulang kembali Ya Allah...



Ya Allah..
yang aku sayang
yang aku cinta
yang menjadi tempat ku berharap.

si celik ini masih buta,
si celik ini perlukan tongkat,

si celik ini perlukan clorox
si celik ini perlukaMu ya Allah..



Si celik yang Buta.







BAIK ATAU DIAM

Alhamdulillah..
rasa macam dah lama tak mencoretkan sesuatu kat blog ni.
sedar memang ada insan disekeliling yang memerhati
jadi perlu juga pada diriku menjadi lebih berhati-hati.




baik atau diam.
Alhamdulillah.
beberapa hari yang lepas Allah dah izinkan saya untuk menerima `injection` hati.
mungkin kerana dah lama hati ini dibiarkan sakit,demam,batuk.
Oleh itu.
kerana sweetnya Allah.
Dia masih tetap menjaga diri ini ;,)

Injection yang ku terima
hasil diognasis.
aku disahkan ada penyakit ego!!!

Rasulullah SAW telahpun mengingatkan para sahabatnya agar mereka terhindar dari penyakit yang boleh mematikan iman ini. Sabda baginda SAW yang bermaksud: “Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada di dalam hatinya sifat sombong sekalipun hanya seberat debu.” Seorang sahabat bertanya: Sesungguhnya ada orang yang suka pakaian dan kasutnya cantik. Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT itu indah dan suka kepada keindahan. Sombong itu adalah menolak yang haq dan menghina orang lain.” Hadis riwayat Muslim.

Air mata aku mula berngenang.
Allah..Allah..Allah.
mujurlah nyawa ku masih belum ditarik.
masih ada cintaNya pada ku.
untuk memberikan ku peluang untuk tunduk kembali..






saya mungkin dikenali sebagai seorang yang `outspoken`
dan bukan semua orang boleh terima cara saya.
bukan kerana mereka tak berlapang dada.
mungkin dipihak saya yang kurang berhemah dalam menyampaikan teguran.

injection tersebut sangat memberi kesegaran kepada `hati` saya insyaAllah
dan moga2 ini injection sepanjang hayat.
penyakit demam hati,batuk dan segalanya tidak akan menguji lagi..






saya mula berfikir.
untuk tundak menghina ego ini.

salah satu caranya adalah diam
kerana,makin banyak kita bercakap.
kadang-kadang kita rasa macam kita ni bagus sangat..

padahal kalaulah kita ingat tafsir surah as saff ayat 2-3

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

كَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.




tak takut ke kita dengan amaran Allah ini.

lalu.

terlintas pesan kekasih Agung, Rasulullah SAW


Rasulullah SAW telah bersabda,

Maksudnya:

" Barang siapa percaya dengan Allah dan dengan hari Akhirat, hendaklah dia bercakap baik atau diam."






Ramadhan Kareem,
jaga mulut
jaga hati
jaga hubungan dengan Nya ;)


terima kasih buat mereka yang nampak kekhilafan diri ini
dan 
berusaha 
untuk membetulkan balik diri ini
hakikatnya semua dari Allah

terima kasih Allah
I love you Ya Allah =,)




Seminggu Bersama

Alhamdulillah

tiba-tiba timbul mood nak menulis balik,walaupun tahu ada banyak yang menanti sebenarnya. hehehe. its ok ;)

seminggu,
diberi peluang berada di Tumpat,Kelantan.
Sejujurnya. itulah kali pertama menjejakkan kaki ke Kelantan
kalau sebelum ni,
lalu lalang je

dalam erti seminggu tu
tak banyak pun yang berlaku

kenal seorang insan baru
dan tengok tengok kelantan
negeri yang cukup islamik.
untunglah..

Memandangkan mak cik saya ni mengajar fizik dan sains 
banyak benda yang dikongsikan dengan dia

walaupun sepanjang 5hari kerja
dia keluar pukul 7.20

dia balik paling awal 4.30
pernah sampai pukul 8.30 malam
yang lain pukul 6 lebih

sibuk betul seorang guru.
kat rumah
buat kerja lagi

satu malam tu,
pergi sekolah lagi malam
cikgu mrsm memang kena kuat lah!



Menuju Ke Situ



Assalamualaikum

ini merupakan post ke 3 yang  di taip~
yang sebelum ni dah padam~

menuju ke situ membawa cerita 2 hati

cik Nor Zarina kamaruddin

dan 

Cik Nur Farhana Ibrahim


Alhamdulillah 
:) 




Moga Allah mempermudahkan segala urusan kalian

membina Baitul Muslim yang diedhai Allah.
amin3..



mereka yang sangat istimewa buat saya~

walaupun kakak dah posting 

saya tak pernah rasa akak jauh dari saya
insyaAllah

hati akak masih bersama saya
hati saya akan terus mengekori akak ;p


buat adik yang disayangi pula..

walaupun berpangkat adik~

tapi kematangan yang ada pada awak
insyaAllah

ilmu agama yang perlu ada tu~memang dah ada
maklumlah bakal ustazah
heheheh


nak buat ucapan tak pandai sangat..


cuma nak quote je lah 


Sana’, salah seorang puteri Al-Banna pernah menceritakan tentang peribadi ibunya:
“Ibuku adalah seorang tua yang mendahulukan kepentingan dakwah melebihi kepentingan diri dan rumahnya. Ibu mengasuh kami dengan sebaik-baiknya, menyediakan rumah untuk menyambut kedatangan ayah yang pasti membawa amanah berat dari dakwahnya, agar ayah dapat merasai ketenangan, walaupun hanya beberapa jam di rumah, untuk kembali sibuk dalam berdakwah”.

kisah lanjut baca kat

lepas ni

saya nak post pasal 
anak saudara pula ;)





FACEBOOK

facebook

I believe a lot of people have facebook as their medium to contact with others.

and me

also have story about facebook..

Befora I has the permanent one now


I was delete 3 account of FB




I start created facebook account when in semester 2 in foundation


then

I was addicted..


so to calm down it


 I just deleted it!


my first fb account  is `merpati terbang`

until know.. I also confuse why im use the name


all my friend call me merpati terbang at my campus


im not comfortable with that...

kehkhekhe..








then my second account..

is 


bingka ubi...


u know what is bingka ubi??


its name of food ;p


but it also cant coherent to long..

I also delete it cause of some problems..


then..


from my lot of experience (chewwahhhhh)

on using facebook


im ready to create new account...



Mierah was created it for me...

before we go for BIG in semester 1 for pismp


and the account functioning until now



and I try to dicipline my self to used it smartly...



for me

facebook is medium for me to know the world

update new issue


read something for academicians


I like to add someone that can give me something

like knowledge
motivation
advice
or


laugh!


everyone use FB for different aims


and I dont want to blame them


what they want to do with their fb

even copy paste anyone status or idea

as hope want to spread the truth

not for  anyone praise..


when i see FB


somethime I want to delete it

but

lastly

I think again

why I use FB


what pro n cont about it to me


and lastly..


I just ingone the parasit2 around me!





USE FACEBOOK with controlling emotion okies!










KEVIN-PERSONAL RESPON

            Kevin is the story about a boy who are very cleaver but he don’t happy with his life. It is because his mother so strict with him in every aspect. My respons on this story is maybe quite negative.  As mother, she is responsible to take care her son but not to become cruel to his emotions. As future teacher I cant accept the way Kevin mother train him to make sure he success in his study. Its ok to make him be discipline and systematic person, but there should have tolerate with them. Not only Kevin listen what his mother want but his mother never accept what Kevin want. The example like, how Kevin mother  lies his son to give him some present if he get 95% and above in exam, but when Kevin request something that not in the list of what her mother want, she just do anything without think about Kevin feeling.


            Im very worry if there have a lot of mother like this, if this not be corrected and spread to community, our next generation cant be like what we want in our  education philosophy .There will affected the boy! Maybe when Kevin become adult, he cant be  independent and can not make decision when he face problem. Its because from child, he only memorize about the fact for exam, because that our education system value our student. Then, for daily life, he can’t do anything because before this only her mother make decision for him. He maybe cannot be matured as his colleague. He also become  dejected person because don’t has the stable emotions. Even his mother show that she love him like kisses him before sleep and  ask him to sleep when she look Kevin so sleepy, but actually its only the completing of  physical. But for mental, she gave a lot of pressure to her  son. I don’t think my student will enjoy  his life, his study if her mother like Kevin mother because they not study for want to know or enjoy it but afraid of his mother. 

I hope to all mother not do like Kevin mother do because there have a lot of long term affect to her son, and also their relationship even Kevin will be success in his study. But he maybe not success in his life cause of this pressure. 



WitH tHem~adikakaksaing!~

 Today is weekend!

 so long i cant go outing.. heheheeh

so today..

in the morning..

clean my room ;p

then..


ready to go to Baitul Qurra

for Kuliah Dhuha


there has council understanding

from al ustaz Zulkifli


so many things i get from there ;)








This is kak nani and ain

Gstt sisters and pengajian agama sisters..

Im lucky to know them ;)

There are very sweet to make relation cause improve each other ;)

We are not same age, but we have same aims.

Be muslim teacher!
Spread the love,spread the knowledge ;)
Then..




This is hidayah..
;) my mathematics sis..
Im proud of her..
She is veri independent..
Even she is alone, she still survive . ;)
 I love her so much! Keh4 ;)
Her roommate also.. lalalalala ;p
And other mathematic sisters.





lastly..
this is.. kak odi,siti,amal,mirah,kak ni..



my classmate ;) 


I luv them!

ops...

jamilah is late..


hehehehehe


out

PROMOTING??? O0OO YEAHH..

Today, Pismp Math was do Anatomi Class with Pismp Sn
in !!


GYM!!!

So.. 
do you think.

what is something that very beutiful
and sometime smell

we dont appriciate it??


 its only just for fun

for me

the things...

is the view of the owner..

not all truth..

but..
usually is like that..


so..

what I want to promote??

what I want to tell you all?


there are green and blue


the first thing we will tell is about the different..


but sometimes

we are careless to think..

there are a lot of similarity...


its come from same thing..


only the colour is the different...


in our life.. event in friendship, working, study..


we always think about the different..

but we rarely  told about the similarity

that can HELP each other...


i dont want to promote the stokin


but..


I want to promoting


how we need to change our attitude

`see the  similar before the different!`


AND


SPREAD THE LOVE..







this is a part of them..

who are..

need to accept my love.


its over rigth???


but i will tryig my best..



to make you and me.. happy ;)





this is me


that person..


who want..

to give the best that I can do with all


 ;)

May Allah Bless me..

and You.


out