KoRekSi DiRi







dah lama tak masuk..
lama x menaip..
ni kira warm uo sebelum dapat assigment.

taqlifan yang kian bertambah..
nikmat ukhwah semakin indah,
ujian yang kian buat ku tabah,
rezeki yang kadang2 membuatkan ku goyah,
cemburu kadang2 menjadikan hatiku resah,
sesalan yang kadang2 membuatkanku rebah mencari sejadah,
itu lumrah kehidupan..
saat hati punyai iman..
atau
dikuasai syaitan..


banyak yang bermain kat fikiran aku sekarang..
tentang amanah..
sebagai
anak, guru pelatih, sahabat,kakak,adik, HAMBA, ahli masyarakat, dan macam2 lagi..


ada kakak..adik..sahabat.. cakap kat aku..

`kak hanim ni..selalu berfikiran merumitkan sesuatu`

dalam hati aku tanya..

yeke???

waktu taaruf dengan lecturer baru.
dia suruh describe sal diri gak
aku cakap..

`saya suka tanya kalau benda tu saya nak tahu`

tiba2 ada suara di belakang..

`dia cerewet cikgu.. buat kerja rigid cikgu.. bla3... serius.. bla3...`


ada pula yang compare aku dengan seorang sahabat aku yang memang hebat
x layak pun aku dicompare dengan dia sebenarnya..pasal aku sendiri hormat gila2 kat dia..


`hanim ni garang.. x macam dia tu..lembut.. kelakar...`

SEMUA YANG BERLAKU BUAT AKU BERFIKIR.. DAN BERMUHASABAH
MUNGKIN ITU TEGURAN ALLAH BUAT AKU
UNTUK BAIKI NIAT DAN AKHLAK KU..






dekat dunia ni.. ada semacam jenis manusia...
saidina umar al khatab dengan keseriusan nya..
saidina Ali pula.. lebih lembut.. kalau x.. xkan dia boleh letak senjata dengan orang kafir waktu trang tang tang dah dia nak menang...


keseriusan itu bukanlah kelemahan..
kelembutan itu pula boleh jadi 1 kelebihan..

baynagkan kalau dalam 1 organisasi Islam..
semua orang dalam tu lembut..

kalau ada yang datang lambat..
xpe... mungkin dia ada sebab... (walaupun kadang2 xde sebab pun--xpe..husnulzhon..)

kalau berlembut tidak bertempat..jugak bahaya..
takut2 ni..
yang haq itu tidak ditegakkan kerana kelembutan yang terlampau(tengah perlu diri sendiri)


tegasnya Abu Bakar As siddiq dalam menyelesaikan masalah murtad!

Arwah Ustaz Fadzil Nor jugak..
dikatakan tegas (cuba tengok video dia berucap kat u tube dalam parlimen.. ucapkan saja yang benar!)


inilah variasi dalam kehidupan..


kisah profesional dan agamawan..

ketika berhadapan dengan orang kristian...


diajak berdebat..
kemudian..
agamawan dan profesional ni..sama2 takut nak lawan..

pasal kena berdebat dalam BAHASA ISYARAT

siapa kalah.. kena convert agama..

SEMUA TAK BERANI..



tiba2..

PENGEMBALA KAMBING VOLUNTEER NAK BERDEBAT..


waktu hari perdebatan..

si paderi tunjuk jari 1 ke atas
kemudian si pengembala kambing tunjuk jari 2...

2 dengan 1...
mestilah 2 menang...



yang kali kedua..

paderi tunjuk jari 2 ke atas
pengembala kambing tunjuk 4 ke bawah

4 dengan 2...
mestilah 4 yang menang..



kemudian...

PENGEMBALA TU KIRA MENANG LA..
sebenarnya..

1 yang ditunjuk keatas oleh Paderi tu bermaksud.. Allah..1..
jadi.. apabila si pengembala tunjuk 2..
pengembala tu tambah lagi..
Allah pemilik langit dan Bumi....
(itu yang di fahami paderi)

tapi pada pemahaman  pengembala kambing
1 ekor kambing paderi.
dia tunjuk 2..maknanya dia ada 2 kambing..lalalalalal


dekat ke 2..

paderi tunjuk 2.. (ana dah lupa sebab paderi tunjuk 2)
pengembala tunjuk 4... (ada maksudnya ikut pemahaman paderi)



cendikiawan dan agamawan tanya pengembala..
kenapa kau tunjuk 4 kebawah waktu paderi tu tunjuk 2 keatas??

pengembala jawab..
dia tunjuk 2 keatas.. aku rasa dia cakap tanduk klambing ada 2..
aku tambah la 4 ke bawah..
pasal kaki kambing ada 4...








ps:bukan semua yang kita nak kita akan dapat..
tapi Allah akan bagi apa yang kita
setiap orang berperanan di dunia....




No comments: