ada 10..tapi.. dari 2..saya dapat 5.






tangan ingin menaip lagi. hehehe
esok test PKK
ana dah study..
tapi masih perlukan pengukuhan..Moga Allah permudahkan segala urusan ana dan sahabat2 dunia akhirat..


erm...
tadi lecturer math ana nak bua profesional talk

dan yang bercakap tu adalah guru pelatih

dalam kelas ja...

tapi...

itu 1 cabaran yang besar sebenarnya

lect ana tu dah gaya propesor dah...


dia pasti mengharapkan anak  didik nye hampir sehebat pemikiran dengannya...





next week ada sukan gak

walaupun agak busy dengan sukan


ana sahut cabaran untuk jadi salah seorang pemberi ucapan untuk profesional talk kelas ana minggu depan


ana perlu banyak sangat belajar



dalam tempoh ana beberapa tahun kat sini

sebelum masuk ke medan masyarakat

ana nak

asah tarbiyah ana
10 muwasafat tarbiyah ana kena hadam
ana kena ambil tahu pasal al-quran
ana kena ambil hikmah dari sirah
ana kena mantapkan hujah dengan dalil
kena asas skill komunikasi
kena bina keyakinan diri untuk berucap di hadapan masyarakat ana...
ana kena pegang paling penting..


sifat2 tarbiyah itu...



yup...



ana kena buat.....



semua kerana Islam, 

dan tabungan ana untuk ana belanja kat akhirat kelak..

lillahitaala...




ana di sini...


ini medan ana untuk bina diri ana..


walaupun ana tahu..

ana bukan yang terbaik dari setiap ciri2 yang ana nak tu..


semua dah ada master..



tapi ana x nak tinggal 1 pun..


ana kena pegang ke semuannya...



ana x mampu jadi master..


tapi ana tak nak jadi orang yang langsung tak tahu...





Moga Allah Izinkan ana untuk capai semua ni..


ana bukan sekadar berangan-angan

ini cita2 ana..


walaupun masih belum terlalu jelas


ana ada matlamat untuk di capai....


gabungan ciri2 yang ana nak itu...


mungkin boleh menjadikan ana
salah seorang kepada penyumbang ahli masyarakat berfikrah Islam



islam tak melarang kita berangan2


Islam melarang kita panjang angan2


tampa tindakan!!!!!


next tindakan...






hari sukan nanti--
ana hajat sangat... sahabat2... 
sama2 faham dan buat...
pakaian sukan semestinya mengikut tuntutan Islam.. InsyaAllah


sifat tarbiyah pun ada
untuk menjadi daie

perlu ada fizikal dan tubuh badan yang sihat.....





untuk prosefional talk...

ana cuba usaha cari masa

 hadam apa yang cikgu ajar

untuk ana jadi orang yang luas pengetahuan

sifat tarbiyah bagi ciri 
luas pengetahuan
bermanfaat untuk orang lain..







dan pastinya ana akan sibuk

latihan pada ana untuk sifat tarbiyah seterusnya..

pandai menjaga masa..
sistematik urusannya..


InsyaAllah

ana anggap 2 aktiviti ini membantu ana untuk salah 1 proses hadam


5 daripada 10 ciri muwasafat tarbiyah itu... amin ...







ps: aku hanya merancang.. Allah juga merancang,,
dan aku yakin.. Dialah sebaik-baik perancang buat ku..



out..

2 comments:

Izzati Hashim said...

bittaufiq wannajah fil imtihan (=

MerPati tErbAng MenCarI ...... said...

Shukron Ukhti ;) moga Allah permudahkan.. amin..