bELaJar UnTuk mEnCintAi

lama aku berdiam sepi..
hatiku kian diketuk rasa sunyi..
ramai insan yang datang menghampiri..
tapi.. hanya padamu aku cuba setia berdiri..
tak pernah aku melafazkan cinta padamu..
hanya secebis ciuman disertai secalit rasa segan menyinggah dipipimu setiap kali kita berpisahan..
taktala ku rindu padamu..
hanya Allah tahu betapa sarat hatiku dengan kesedihan..
raut muka ku berlagak tenang..
membuatkan aku sentiasa dilihat riang...

saat mendengar suaramu..
pasti menitik air mataku..
selepas terputus talian ditalifon..
tak pernah puas untuk aku mendengar suaramu..

mak..
hati ini terlalu mencintaimu..
mencintaimu dengan sangat..
nanum tidak pernah ku lafazkan padamu..


mak..
ila nak mak bahagia...
ila nak mak sentiasa senyum..
namun ku tak mampu melafazkan..

ku cuba zahirkan dengan tindakan..

moga kau merasai betapa aku rindu pada mu

bila kelelahan..
tak pernah aku berbual denganmu tentang ujian buat ku
cukuplah..
engkau menanggung dan merasai kesakitan bagi ujian mu
aku mampu menghadapinya sendiri..
aku yakin..
tak perlu aku ceritakan padamu.
kerana..

usai solat mu..

selalu ku melihat kau menadah tangan untuk mendoakan anak-anakmu..
tampa kami minta


maaf..
kerana ila ego..

ego dalam melafazkan cinta

ego dalam memberikan sentuhan sayang kepadamu

ego dalam menyerahkan seluruh jiwa ragaku padamu...

mak..
dengan yakin..

mak tak kan baca apa ila tulis ni...


ila tahu... ila bukan anak yang baik....

ila tak mampu bagi kebahagiaan sebaik2 nya pada mak...


mak...


walaupun ila tak pernah cakap kat mak ila cintakan mak..
cintakan mak dengan sangat..


setelah Allah dan Rasul..

cinta halal ini ila akan serahkan pada mak...


selagi ada waktu..

anak ini akan terus mencintaimu.. mendoakan kebahagiaan untuk mu.......


mak...

ila tak pernah lupa..
saat mak penat lelah tanam padi kat sawah..
ila pulak.. sibuk main.. duduk bawah pokok.. makan bekalan mak bawak...

ila tak pernah lupa..
waktu mak pukul ila.. kurung ila.. 
pasal ila mencuri buah mempelam orang
ila tahu..mak nak didik ila...


ila tak pernah lupa saat mak suruh jual pisang kat kedai pisang goreng..
duit 7 ringgit..
mak ambil 3 ringgit je...
4ringgit bagi kat ila..
kejamnya ila...


ila sentiasa ingat..
waktu mak tanya...
ila.. dah sembahyang?ila kan dah besar... solat la..
kalau mak tak suruh waktu tu.. mesti ila alpa...


ila ingat lagi bila ila start nak berubah.. 
mak... mana telekung solat ila?
mak bagi telekung mak pada ila...


ila ingat lagi waktu form 5...
mak mintak tolong ila pergi tarik lembu...
dah lama ila tak tolong mak..
sibuk belajar...
waktu tu baru ila tahu..
betapa penatnya mak..hari2 kena kejar lembu degil tu..


mak.. ini semua pengorbanan kecil mak kat ila..

lampin.. tangan untuk membasuh najis ini..
tangan yang membelai dahi ni dengan air asam bila demam..
tangan yang menadah doa itu...


kaki mu..melangkah ke sana ke mari untuk memberi kesenangan kepadaku..
tapi pernah letih melangkah.
sehingga kini....



bicara itu..
terima kasih buat dodoian mu
terima kasih buat doa mu
terima kasih untuk nasihatmu
marah mu... dan segala yang keluar dari lisanmu....







makkkkkkkkkk............


mak..........................


mak...............................


ila.... rindu sangat mak................



sangat3........................


;,(



ila bukan anak yang baik....


tak mampu banggakan mak..
tak mampu senangkan mak
tak mampu bahagiakan mak........






mak..............


ila sayang mak........


sangat4..................




mak......


mak



mak...




`Ya Allah.. jika rahmatMu menerpa ibu bapa ku terlebih dahulu sebelum ku..izinkanlah mereka untuk memberi syafaat kepadaku agar kami sama2 memperoleh kebahagiaan di syurga...  namun.. jika rahmatMu menerpa diriku sebelum mereka.. izinkanlah aku memberikan syafaat kepada mereka agar kami sama2 memperoleh kebahagiaan di syurga..`



aku tidak mampu curang..

cintaku hanya padamu...


mak....
selamanya...









No comments: