jADuAL miNGgu iNI

petang ni ada perlawanan bola baling
malam ada mesyuarat rumah skan

di Mana KebeRaNian itu?

Alhamdulillah
sekarang kampus saya sangat kecoh dengan pidato
tak...pengucapan awam la kira..
ada KULIM..kuliah 5 minit lepas subuh.. student kena bagi..
ada pertandingan pidato anjuran budak PISMP BM
ada pertandingan pidato JPP
banyak3....



sabaq....sabaq..sabaq...

kemudian adala insan2 yang terpilih untuk menjadi wakil kelas..
dan saya??
salah seorang....
tarikh pertandingan bulan 4 ni..

saya memang tak de pengalaman berpidato..


tapi...

demi Islam.. 
saya perlu berubah...




tingkatkan potensi diri

berucap dihadapan...

tak mati pun..
paling tak pun.
saya pengsan je kot.. hahahah ;p


saya perlu berubah.. berubah untuk berkata ya...
berkata ya untuk kurangkan tidur..

berkata ya untuk menjadi lebih cekap

berkata ya untuk segala2nya....

DEMI UNTUK ISLAM

sebelum itu..

saya perlu untuk tingkatkan diri saya..

bina diri saya...


erm.......






HANIM NORLAILA BINTI MAMAT

 BERANI UNTUK BERUBAH

ALLAHUAKHBAR!!!

mErinDukan diA


Dia..sahabat pertama yang sangat ku kasihi kerana akhlaknya..
yang aku mula menyayangi kerana Allah
perkenalan kami tidak lama..
mungkin tarafnya sebagai senior membuatkan aku tidak berani untuk mendekatinya..
namun..setelah dia berhijrah..dan kembali
dia tunjukkan aku satu perubahan..
perubahan yang kini membentukku..
Setiap kali cuti..
dia pasti akan maklum..
mustahil untuk aku tidak menziarahi dia
jika tidak dapat bertemu dia..
melepaskan rindu dengan melihat ibunya pun sudah cukup...
dirinya penuh dengan kesabaran..
mengajar aku supaya tidak merungut..
apabila ditimpa kesusahan..
bersama2 berpenat lelah menyelesaikan urusan..
saling menyokong dan menguatkan..
membuatkan aku kian mengasihi dia..

pernah ketika sama2 baring kat katil..
aku kata padanya
`farati.. persahabatan kita tak pernah diuji.. saya takut la.. kalau 1 hari nanti..kita gaduh.. persahabatan kita diuji`
farati-- `diam`





dan buat pertama kalinya...
diri ini diuji.
apabila sahabatku merasakan aku tidak memahami dirinya..
Allahuakhbar..

ukhti..saya sangat faham keadaan awak..
meseg malam tu..saya cuba untuk memahami awak..
bukan untuk perli awak..
akhirnya..... DIAM

dan kini..
dah 2 hari..
tampa call..
tampa tanya khabar..
hanya meseg saling mengingatkan...


ketahuilah sahabat..
diri ini sangat merinduimu
sangat menyayangimu kerana Allah..


rindu saya kita sama-sama bermusahabah ketika mengembara ke bandar k.t
sama2 berpenat lelah berjalan kaki..
sama2 mengutuk masakan ;p
berjemaah bersama..
saya rindu nasihat dari awak...
saya rindu kekuatan yang sering awak berikan pada saya..
walaupun kita tak pernah dapat pergi program sama2
kita tetap dijalan yang sama
hati kita mencari cintaNya...





awak...
saya tahu..
saya bukan sahabat terbaik buat awak..
tak mampu bagi nasihat pada awak
tak mampu berkongsi apa2 pada awak..
tak mampu gembirakan awak..
saya tak mampu melakukan apa2 pada awak..
selain mendoakan yang terbaik buatmu sahabat..


apa yang pasti


DIRI INI SANGAT MERINDUI SAAT MENGHAYATI KEHIDUPAN BERSAMAMU..


di sini..aku punya teman..punya kakak..punya adik..
yang tekad,cekal,sabar membimbingku..
Allah jugak bersamaku..
aku gembira  bersama-sama mereka..
sepertimana kau gembira bersama teman2 mu di sana
kau berhak memperoleh semua itu teman...

ku cuma berharap..
kau tidak melupakanku
tidak lupa untuk mendoakan ku..
teman..
doakan aku agar aku terus istiqamah dijalan ini

jalan yang kau tunjukkan padaku...
hasil dari kehendak Allah


kini..aku mengembara bersama teman lain..
walau jalan kita berbeza
kita menuju destinasi yang sama..

perbezaan itu merupakan satu keindahan..
agar kita dapat kongsi bersama diperhentian nanti..


teman...
AKU MERINDUIMU KERANANYA...






DiaM

Sejak kebelakangan ini saya sangat diuji dengan kesabaran
dalam usaha menjaga hubungan dengan Allah dan dengan manusia.. saya terasa amat teruji
saya bukanlah manusia yang sempurna..
kadang2.. air mata saya menitik sendirian
dengan hati hanya mengharapkan pertolongan dariNya
seusaha boleh, saya tak nak mintak tolong dengan manusia...





apabila berhadapan dengan keadaan tegang
kata-kata kasar..
hai saya bergetar..
mata saya bersedia untuk melepaskan larva panas air mata
Dalam hati aku hanya ingatkan Allah
moga mereka diberi hidayah
dan aku diberi kekuatan untuk berhadapan dengan mereka.....


Aku memilih jalan ini
yang sangat menuntut pengorbanan..
duit,tenaga,masa, dan mungkin 1 hari nanti nyawaku

aku redha..aku redha.. tapi


AKU AMAT TAKUT BILA MANA SEGALA YANG KU LAKUKAN DI LAMBUNG DENGAN PUJIAN!!!
HATI KU SANGAT SAKIT... SAKIT... SAKIT..
KALAU BOLEH DEPAN TU JUGAK AKU NAK MENANGIS..
KENAPA???
AKU RASA SETIAP KALI PUJIAN ITU MASUK KE TELINGA KU
SETIAP KALI ITU JUGA RANTING2 AMALKU YANG SEDIA BURUK ITU JATUH MENYEMBAH BUMI..
HILANG AMALKU KERANA BISIKAN SYAITAN!!
HILANG KEIKHLASAN..


AKU PENAT MEMBUAT PERLAKSANAAN
TAPI AMAL KU HILANG
BILA MANA DIRIKU MENDENGAR PUJIAN
HILANG KEIKHLASAN






OLEH ITU..
TOLONG..SEKADAR DIAM DAN MENDOAKAN...


ITU KU PUNYA HARAPAN....

Allahuakbar

ini hanya coretan hati..


out



tELah aKu tEmUi

Pernah aku futur dalam mencari teman
padaku.. ku tidak akan temui teman sejati
setiap kali ku temui
setiap kali juga aku merasa kecewa
teman sejati pasti bertukar ganti
itulah yang difahami





namun..
dari hari ke hari..
aku tidak mampu lagi menipu diriku
bahawa aku kian mencintaimu teman
terharunya bila mendapat sekeping meseg

ukhti.. jaga kesihatan.. pergi jumpa doktor
dari-teman mu yang memandang dari jauh
tersentuh hatiku..
kerana masih ada teman yang memikirkan tentang ku..

aku kecewa dengan teman
bagiku tiada teman yang akan gembira dengan kelebihan temannya

tapi.. itu dulu




aku telah temui teman yang sama-sama membina diri
aku telah temui teman yang tidak merungut dalam  dalam membantu teman
aku telah temui teman yang berani menegur kesilapan ku
aku temui teman yang tidak jemu kuatkan aku ketika aku kelemahan
aku temui teman yang sangat solehah
aku temui teman yang aku rasa dia menyayangiku
aku temui...
aku telah temui..

TAPI
aku tidak pernah membalas ketulusan kasih itu
aku tidak pernah mengambil tahu tentang kesihatannya
tentang dirinya
tidak pernah melaksanakan seperti mana dia melaksanakan semua itu kepadaku


gembiranya hati..
waktu dia pulang dari BIG
namaku dipanggil dari tingkap
padahal aku tahu
dia masih kelelahan....

terharunya bila aku pulang lambat
ku lalu bersebelahan biliknya
dia mendengar suaraku..
dia keluar..
dan menyambutku
menyatakan rindu kerana Allah kepada ku..


aku kian mengasihi sahabat2 ku....
tidak perlu untuk aku menyatakan siapa MEREKA itu
aku tidak pasti adakah mereka tahu
yang aku juga mencintai mereka
seperti mana aku mencintai diriku


ukhti ku sayang....

AKU INGIN TERUS BERSAMAMU DIJALAN INI
SELAMANYA..
AMIN....


ps:telah aku temui insan2 yang pernah ku kata,mustahil wujud lagi spesisi ni kat dunia.. tapi percaturan Allah itu Maha  Hebat.. 

nAk haDiah puLak??

okies..
hari ni saya agak free
tapi kerja saya agak banyak
tiba2...
adik junior matematik
cik sitti sham amir mintak hadiah

sanah helwah dia yang ke............ 19 tahun ;)


dia nak hadiah...
tapi...
nak bagi apa ep???

mula2... bagi ni dulu kot...




betul.. x de idea untuk dia...

hm...


Allahummasoliaalasaidinamuhammad..


Bismillahorohamanirrohim...


Ya Allah..
aku mencintai dia dengan segenap jiwa ku
aku tak mampu gembirakan dia dengan harta dunia..
aku tidak mampu memastikan dia sentiasa bahagia..
kehadiran dia dalam hidupku..
ku terima sebagai satu amanah
walaupun ku benar2 tidak pasti
adakah aku telah melaksanakan amanah tersebut





adikku fillah..
awak dah 19 tahun..
dah besaq dah..
Allahuakhbar...
umur mu bertambah bermakna WAKTUMU KIAN BERKURANG!!!
kematian semakin hampir.
waktu semakin suntuk...
sudah berapa banyak amal kita?
sudah berapa banyak dosa kita??
YA ALLAH..
AMPUNKANLAH DOSA KAMI
KEPADA ENGKAU KAMI MENYEMBAH,
KEPADA ENGKAU KAMI MEMINTA TOLONG
TUNJUKI KAMI JALAN YANG LURUS YA ALLAH...


adikku...
syukur..
hari ini.. Allah masih memberikan kesempatan kepada kita..
untuk terus mengambil segala nikmatnya..
Alhamdulillah...


sitti sham amir...

hiasilah diri mu dengan akhlak islamiyah
mantapkan dirimu dengan pengangan akidah
fahamkan dirimu dengan  feqah
hidupkan jiwamu dengan sirah
rujukan utamamu semestinya al quran dan sunnah
IZINKAN DIRIMU UNTUK SENTIASA DITARBIYAH
agar hidup mu menggapai redha Allah..




adikku

pesanan ini sebenarnya buat diriku sendiri
sengaja ku biaskan juga kepada saudari
agar kita sama2 berkongsi
hidupkan jiwa dengan menghayati pesanan Nabi
mantapkan iman dengan mendalami syariah Ilahi




aku mencintaimu dengan segenap jiwa ku


`tidak beriman seorang mukmin itu sehingga ia mencintai orang lain lebih dari mencintai diri sendiri`



ALAM INI MENJADI SAKSI

BAHAWA AKU MENCINTAIMU KERANA ILAHI




SANAH HELWAH YA UKHTI

;) 






sEraHkaN jIwA






saya berbicara soal islam
adakah saya faham apa itu islam?

saya berkata saya mencintai Rasulullah SAW
adakah saya mengenali sirah baginda?

saya berhujah tuntutan islam
adakah saya mentadabbur alquran dan as sunnah?

saya mempersoalkan negara islam
adakah saya bersama-sama ikut berjuang?

saya bercakap mengenai amaq maqruf nahi mungkar
adakah saya kuat untuk melaksanakannya?

saya berleter pasal akhlak
adakah saya mempraktikkan akhlak islamiyah?


saya bercakap tentang masyarakat
tapi hati pun belum tentu saya dapat uruskan dengan baik


apakah ini??
apakah ini??

tolonglah...


BERUBAH

ps:jangan cakap saja.. ramai orang boleh bercakap,tapi sedikit cuma yang mengambil tindakan.