Saya TaK mInaT.. tApi..SaYa cUba..

apa yang saya nak tulis pagi ni??
saya ingat nak buat penulisan ilmiah sikit.
tapi masalahnye.. saya tak minat..tapi..saya cuba.. okies ;p

he3... saya ni mungkin dicop budak skema
aish... tak kisah...
saya bukan lah orang yang dihantar untuk menenangkan orang lain
memihak pihak pentadbiran atau apa2...
cuma... saya nak ajak kita sama-sama muhasabah balik...

awaiq kalau sebut pasai maktab semua macam negatif??
padahal kalau kita kira.. kat sana..
kita banyak suka ke kita banyak menangis??
dah tu??tak pandai nak bersyukur lagi???

ok..
saya akui.. kita dihimpit peraturan yang terlalu ketat...
tapi... tak ke tu semua `menjaga ` kita??
rasanya kalau kita dibiarkan bebas
tak ada beza la kita dengan orang lain..

cuba berfikiran terbuka.. berlapang dada.. jangan marah kerana emosi yang tak terkawal.
KITA... x dijemput ke situ.. tapi.. kita yang memohon untuk ke situ ;p -kata2 lect-

cikgu..tak mo sumpah seranah na.. malu kat Allah..malu kat diri sendiri.malu kat pelajar.
kawal kemarahanmu sayang..

bila balik maktab-
tension dengan kerja
tension member
tak de air
blackout
tak boleh kuar outing lama2
duit tak ada
makanan mahal
perut selalu lapar
lect nak bukan2
tak boleh nak berlawa
aish...........macam2 la...

cuba list apa yang best kat maktab?
jawab la sendiri...

ok..
sekarang cuba bayangkan untuk 4 tahun akan datang
kita akan dipostingkan..
ke mana2 saja! malahan mungkin lebih teruk dari keadaan maktab kita tu!!

sebelum berangan nak lahirkan pelajar yang mantop..mantopkan diri kita semampu yang boleh terlebih dahulu..


dah kena pi pedalaman..
nak menangis hari2 kah?
nak post aku benci duduk kat sini di fb hari2 kah??

tet----------adakah ini hasil guru pelatih yang dilahirkan dimaktab dengan peruntukan yang sangat besar untuk setiap dari mereka???

atlast--- cepat2 isi borang nak balik semenanjung tampa ada sebab munasabah

kalau kita x motivasikan diri kita dari sekarang
berlapang dada
takut2-pada masa akan datang--kita adalah salah sorang penghuni tanjung rambutan yang dinyatakan oleh statistik bahawa GOLONGAN GURU PALING RAMAI!!! nauzubillahiminzalik...



kita bertanggungjawab membentuk mereka..ini AMANAH!!!bukan dari kpm je..tapi dari Allah!

cuba pandang hikmah disetiap kejadian..
jangan cepat melatah
lu ada otak ma.. lu pikir la..

cuba jadi cikgu yang RASIONAL
kalau tak...
nanti bila kita buat apa2..
macam tu la anak murid buat kat kita
dah cikgu tak rasional
anak murid
berganda2 lah tak rasionalnya


erkkkk--saya bukan melancarkan kempen saya sayang maktab :p
saya cuma menegur diri saya supaya jadi orang yang cakap guna akal,bukan emosi dan hanya pentingkan diri sendiri
tak yah duk kutuk orang...
tengok diri kita ja..cukup



melawak sat ;p

=)


No comments: