iNi bUkAn mAsaLaH mEreKa jE!!!


susah senang.. bersama2...kerana kita seakidah.. kalau kita tak tolong..sapa lagi???

Assalamualaikum wbt semua. hahaha.. ntah ada orang ke tidak
tapi kalau ada.. moh la kita pakat fikir2 sejenak..
tadi... sebelum asar.. saya duduk atas kerusi sorang2..
fikir pasal duit.. hahaha
ye la tahun depan.. macam2 ujian akan datang --terima dengan bijak --
okies... tengah dop fikir2 pengurusan kewangan tiba2...
zuuuppppppppppp....
saya teringat masa pendaftaran kakak KPLI dan adik JUnior bulan 6 hari tu

ucapan Dr Mihat : kita sepatutnya mewujudkan satu tabung kebajikan pelajar..
apa kisahnye pula??
kan doktor mihat bagitahu...
ada kakak KPLI yang tak datang,or tak dapat nak datang
bila call tanya kenapa
kakak tu cakap : saya tak de duit untuk daftar.. jangankan daftar..duit tambang bas untuk ke Melaka pun dari Johor pun saya tak de =,(
kenapa hari saya baru ingat dia

tiba2 hati saya terdetik
datang ke tak kakak tu daftar ep
ada ke tak orang tolong dia

tiba2 hati saya terdetik: kenapa aku tak tolong dia hari tu??
kalau lah.. semua budak ipgkpm yang ada kat dalam BISA tu keluarkan duit singgit seorang
confirm kakak tu boleh datang
boleh daftar
DI MANAKAH KAKAK TU SEKARANG??
ADAKAH DIA DATANG DAFTAR???
ADA SIAPA2 BOLEH TOLONG JAWAB TAK?

hati saya harap sangat akak tu datang...
itu peluang keemasan untuk dia ubah nasib family dia
kalau saya tahu dia tak datang....
sayalah antara orang paling kecewa
akak.. maafkan saya kak..
saya x dapat tolong akak hari tu...
arghhhh... maafkan saya kak...........

Ini bukan masalah akak tu je,
tapi masalah umat islam..
kalau kita tak tolong..
siapa lagi??
anim..anim..anim.. berubahlah...



part kedua....
dah saya dok fikir lagi
zassssssssss
datang pula
setiap petang (x lah hari2 tapi selalu)
saya nampak mak cik dalam 40 an
bawak anak dia yang OKU
saya pernah tanya AYAH pasal mak cik tu
mak cik tu balu atau janda
memang tinggal dengan anak-anak dia yang kecik2 tu je...
ayah cakap ayah selalu bagi baju untuk dia
mak cik tu ambil
saya pulak----saya tak pernah bagi apa2... sekalipun tak pernah!!!
Ya Allah.. murahkan rezeki ku...
untuk aku berkongsi nikma yang Kau beri dengan orang lain
ahli keluargaku, sahabatku, masyarakat di sekelilingku....
amin....


erk.... teringat lagi
adik... ape ntah nama dia..erm.. abdul rahman shahabudin kot--silap kot--huhuhu
budak sekolah Bukit China yang saya baca kat paper...
setahu saya.. sekolah bukit China tu dekat dengan maktab saya
adik tu darjah 5 kot..
dapat basikal dari pihak sekolah
pasal dapat keputusan cemerlang..
Alhamdulillah
cikgu dan PIBG alert kat pelajar =)
moga akan terus ramai pelajar2 terbela
adik tu.. jalan kaki 10 kilometer kot-- erkkkk kalau tak silap--
untuk datang ke sekolah
Makayah dia tak mampu beli basikal untuk dia
Moga adik tu dapat jadi manusia yang berguna
berjaya dunia akhirat.. amin3

teringat juga
waktu duduk kat kedai mak cik Habsah
datang seorang makcik
tengah cari kerja
dia bagitahu dia pernah kerja kat kantin sekolah perempaun
dengan gaji rm10 ringgit sehari
makan berbayar
Ya Allah..kesiannya...

padahal kita guru pelatih
duduk saja2pun
rasanya dapat dalam 13 ringgit sehari atau lebih lagi

hmmmmm..fikir....


Ya Allah.. berikanlah kami rezeki yang berkat, untuk dikongsi bersama2 insan2 lain... Izinkanlah kami menjadi pembantu kepada insan2 lain terutamanya saudara seagama kami..



Ya Allah... titipkanlah kejayaan dalam hidup kami.
dunia dan akhirat..amin...
jangan kerana kemiskinan.. mereka tak dapat jadi orang yang hebat..
Moga2 adik tu... dapat jadi salah seorang pembawa agama Islam satu hari nanti.. amin..

akak..makcik.. adik.. maafkan akak..
akak tak mampu tolong semuanya..
Moga Allah menhantar insan lain membantu kalian sewaktu Allah tidak memilih saya untuk membantu kalian =,(


ps: jangan mudah merungut.. bersyukur dengan apa Allah beri kepadamu..
kamu jauh lebih senang dari mereka

2 comments:

'izzah said...

salam alaik..
nice entri..Astaghfirullah byk sbenarnyer nikmat yg Allah kurniakan x dikongsi dgn org lain sblm nie..InsyaAllah, smer2 kita ingt mmperingti yer nim..

MerPati tErbAng MenCarI ...... said...

waalaikumussalam wbt kakak ku sayang.
kak naimah
pertama.. thanks banyak2 sudi singgah

kedua
untuk melahirkan rasa syukur
kita perlu lihat orang yang lebih hebat teruji dari kita..
kan3