uJiaN kE pUjiAn? aNdA JaWaB






Best kena puji???

Sebelum hati ini terus alpa.. baik kita ketuk2 dulu.. kemaskan yang asas.. agar pembangunan seterusnya.. tak hancur kerana asanya yang rapuh..

Saya dan anda??

Kita sama2 punya cita2.. yang membezakan.. usaha dan pencapaian kita.. betoi dak??

Dalam pembinaan.. kita akan menerima ujian dan pujian??

Ujian dan pujian?

Soalan pertama

Sapa kata ujian sakit,pujian tak sakit??

Sapa kata ujian tak sakit,pujian tak sakit??

Sapa kata ujian sakit, pujian sakit??

Sapa kata ujian tak sakit,pujian sakit?

mungkin pening...baca betul2..

Okies.. jawapannya.. kita sorok..masing2 jawab dalam hati ep...

Untuk sapa kata ujian sakit.. pujian tak sakit..—manusia.. memang nak mudah aja.. yang best kita suke3.. yang tak best..kita kutuk2.. okies.. bukan kita..mungkin saya.. nauzubillahiminzalik...



Untuk sapa kata ujian tak sakit.. pujian tak sakit...—anda sangat berlapang dada dengan Allah.. wah..baguslah =) Alhamdulillah..



Untuk sapa kata ujian sakit... pujian sakit—anda mesti dikatakan pelik.. asyik sakit je.. :p gurau2.. erm.. ujian memang sakit... namun..InsyaAllah..kita mampu menghadapi ujian itu jika kita fikir tentang hikmah dari ujian..InsyaAllah..pujian sakit??anda sangat pelik.. tapi sukar untuk kita temui orang yang rasa sakit bila di puji =) jadi.. saya pun tak nak puji anda :p izinkan saya memuji anda dengan Allah tampa pengetahuan anda okies??


Akhirnya...

Paling pelik...

Untuk sapa kata ujian tak sakit, pujian sakit... anda memang sangat pelik.. tapi.. andalah orang yang saya sangat kagumi—opss.. saya terpuji anda.. MAAFKAN SAYA—tapi saya balas dengan hujah sikit ye untuk buat anda tersenyum insyaAllah... SAYA MEMUJI...ALLAH MENILAI =)


Kepada anda... ish.. I can’t say anything ... tak pe..InsyaAllah.. kita faham sama2 kita...


ini semua pendapat peribadi..tiada betul tiada salah..setiap hati punya hak untuk menilai..

MENILAI..BUKAN MENGHUKUM.. MENILAI UNTUK MUHASABAH..BUKAN UNTUK RASA KITA DAH HEBAT MACAM BIG BOSS.



TAMAT

mAaf.. sAya daH jaTuh CinTA..JanGan haLanG sAya!!!


alhamdulillah..
hm

anda..yang saya kasihi..
saya benar2 mengasihi anda..
benar3..
saya sudah jatuh cinta pada anda2 semua..
mungkin bukan dengan cara saya memegang tangan anda
atau meseg anda dengan kata2..
atau dengan apa2 yang melihatkan saya mencintai anda

tapi Allah benar2 tahu apa yang di dalam hati saya

anda saya jadikan contoh..
kekuatan anda.. mengetuk hati saya untuk terus kuat..
maaf..saya tidak pernah menangis untuk merindui anda
namun... dihati saya sentiasa tersemat pesanan2 anda...

anda..
mungkin anda tidak sedar yang saya telah jatuh cinta pada anda
kerana kita tidak pernah keluar makan bersama mungkin
tidak pernah tidur sekatil
tidak pernah untuk saya membuat sesuatu kejutan untuk anda...


maaf..saya leka..
saya tidak sedar..
bahawa itu semua membuatkan seperti saya mungkin tidak mencintai anda

saya sedar.. cinta ini.. mungkin kerana akhlak dan agama anda
dan saya tidak boleh memaksa anda untuk anda mencintai saya

namun...
saya sedang cuba untuk merealisasikan frasa nikmat hidup memberi


anda..kalian--saya tiada antunna--
tapi saya ada anda
anda.. kaki2 dan tangan2 yang memujuk saya
untuk berada dijalan ini

anda...kalian..dan bukan antunna...
yang sentiasa menegur dan membimbing saya...

saya mencintai anda..
hanya Allah yang tahu..

jika Allah mengizinkan..
saya sanggup berkorban apa sahaja untuk anda...
walaupun nyawa
kerana bagi saya..
anda aset agama yang berharga...

jadi..jika saya perlu berkorban untuk anda
saya sanggup!!
kerana cinta saya kepada anda
berputik kerana cinta saya untuk mengenali agama ini


terlalu banyak jasa kalian pada saya dan terlalu banyak dosa saya pada kalian.. maafkan saya.. =(


kalian..anda2 yang bukan antunna..

maaf..saya tidak mampu untuk membenci anda..
untuk menarik cinta ini kembali
kerana segala rasa yang ada dihati ini
datang dariNya



terimalah cinta dan sayang dari saya..
walau anda tidak merasakannya..
maafkan saya...

kalian dan anda..kalau nak lalu jalan ni.. bawa saya sekali boleh??
tapi..terpaksa susahkan kalian..tangan saya kena pimpin..saya tak pandai..
kalian PIMPIN saya ye....




doWn

Alhamdulillah..
aku masih di sini..
sungguh aktiviti saya cuti ni SANGAT2 membuang masa..
dengan disiplin agak teruk =(
macam ni ke nak jadi da`e?????
apa ni hanim =(
sedih.. kenapakah dengan diri ni???
mana semangat mujahadahku dulu?
ke mana semua tarbiyah yang ku cedok tu???



aku ingin kembali =(

kembali dengan yang sebenar2nya kembali...

ujian bagi aku

badan yang sihat dan waktu yang lapang...

apa aku dah buat untuk islam melalui 2 nikmat ni????


ZERO



OUT-----------

aiSkRim gOrEnG..


sejak 2 menjak ni.. rasa rindu kat kawan2..
tadi baru pergi jumpa wa.. bakal engineer nieh.. segan aku dengan dia.. nampak muka ke`educated` an dia tuh.. he3...
balik kat rumah.. aku berfacebook dengan nan.. esok dia balik terengganu..
statistician yang tidak kurang jugak hebatnya.



reunion kat mydin..


.

teringat memori aiskrim goreng dengan sahabat2 aku dulu.
nak tulis la sikit nama dorang..
men,wa,tira,mira,che da,sarah,nan, dan nat..

anda2 semua sangat membahagiakan hidup saya
walaupun hidup kita poyos je masa tuh..
tapi kita masih tidak meninggalkan nilai2 murni memandangkan kita budak kelas depan.. nge..



jalan2 kat muzium

sekarang.. kita dah bawa haluan masing2...

sob3..
korang semua tahu dop..
saya sangat rindukan saat kita merasai nikmat Allah..makan aiskrim goreng setiap kali lepas test??atau exam..
jalan ramai2.. lepas solat..
kemudian.. makan kat tengah padang..
saya sangat rindukan saat itu...
mungkin bila kita buat reunion.. kita kena cari la aiskrim goreng lagi...




lepak kat pantai--tapi saya tak join waktu ni


sayang.. hanya Allah yang tahu betapa saya sangat mengasihi kalian semua..
kejayaan kita bersama.. itulah yang saya nak sangat.. erm.. jom.. kita kenang zaman kegemilangan kita dulu :p


teringat masa dulu.. korang semua buat lawak.. masa tu saya tengah minum.. saya tak mampu tahan gelak.. jadi.. habislah che da dan wa jadi mangsa semburan air saya. maafkan saya :( + =) + =)


tak tahu cam ne dorang boleh sesat di sini


kat kelas..kalau buku hilang.. semua akan rujuk saya.. bukan pasal saya jaga kauter buku..
tapi saya adalah suspek utama bila buku hilang.... bawah meja saya penuh buku...
tempat duduk belakang pun.. buku saya lagi.. maafkan saya awak semua.. :p
awak semua sangat bersabar dengan saya...


ingat tak masa kita jalan ramai2 nak pergi bank??
ingat tak masa wa jatuh motor betul2 depan kita...
sedih sangat masa tu... sian wa..
kerana nak tegur kita.. tak nampak pasir.. cedera lah dia...
bila lalu tempat tu.. sampai sekarang teringat..ye la.. member jatuh depan mata...



sebelum kita masing2 nak berpindah.. kita buat reunion..
peristiwa malang menimpa lagi bila motor anim dan nan kena saman..
lagi lawak.. setiap orang derma 2 ringgit kot untuk tanggung duit saman tu..
rasa nak cekik je polis tu..
padahal sticker P tu ada je..cuma kami tak nampak!! tu motor orang...



mira-- sahabat yang pooyos yang sangat saya sayang.
awak ingat tak masa kita nangis.. awak tak suka saya buli nan??
terima kasih tegur saya.. :) moga ikatan kasih kita terbina keranaNya..



hatira-- bakal guru jugak nieh..
sama2 penat pergi kawad renjer.. tapi awak yang berkawad.. saya buat air je..
:) susah senang kita sama2... moga hati kita akan terus tertaut..
hanya Allah yang tahu betapa saya sayang ukhwah kita..
sama2 kita berjuang jadi cikgu ep???


che da-- sahabat yang kini tengah berjuang dengan STPM..
saya doakan semoga awak tak pernah putus asa..setaip orang..Allah dah beri rezeki masing2..

mysarah--awak selalu dibuli.. nge... kakak yang garang... ha3..


natrah--cheff kami.. kenyang kerana kamu sayang... ntah dmana awak menghilang sekarang..saya masih berharap.. awak akan muncul kembali... :)

nan--- saya sayang awak sangat2... susah senang sama2.. ingat bas buruk tu??
sampai sekarang saya masuh menggunakan bas tu...

raya rumah cikgu hawariah
SAHABATKU SAYANG..WALAUPUN KITA TERPISAH JAUH.. MASING2 MENGEJAR CITA2..
DIRI INI MASIH LAGI MENYAYANGI KALIAN... TERSANGAT2....


kiSaH sEekOr LabAh2..

sebenarnya malam ni saya tak da mood--
tiba2 my best frenz cik farati ym.. suruh tengok satu blog ni..
lawaks..
then.. bila dah macam tuh..
terasa pulak nak share cerita zaman kanak2 ribena dulu
dulu masa kecik2..
saya agak femes kat kampung dengan panggilan `ela`
sekarang jugak tu la nama panggilan aku kat kampung..
kadang2 bimbang jugak..tahun depan nak PBS-- pergi sekolah budak2
sekali dia panggil `cikgu ela!!!`-- haru den.. ngeh3...
bila baca blog tadi.. saya pun rasa teringin nak cerita zaman keriangan dan kelakoan dulu...
tak pe..
story pertama.. pasal labah2...




dulu masa tu darjah 5..
tu la kali pertama saya dapat duduk kelas pertama
saya pun tak tahu macam mana boleh sesat kat situ...
kelas tu ada 42...
dan saya lah orang paling terkebelakang dalam kelas tu....nge..
ingat lagi masa akhir tahun darjah 5..
saya dapat nombor satu!!! satu dari belakang!!!
42/42...
buku rekod tu ada lagi sampai sekarang.
malu nak tunjuk kat bakal anak den nanti..ha3..

dalam kelas tu ada la sorang jejaka ni..
nama dia.. azarul azwan bin mazri..anak doktor...
dia ni agak berlagak la dulu--orang pandai :p
saya bukan la tak puas hati dengan dia.. tapi jiwa mengusik tu agak kuat..
beli seekor labah2...
labah2 mainan ok..
bawa la pi sekolah..
memandang saya ni tak pandai..
orang tak pandai kena duduk belakang--falsafah ntah pape..
budak2 lelaki pula suka lepak kat belakang.. jadi.. selalu meja dibelakang ku jadi mangsa.. dan diriku jua-- mungkin pasal masa darjah 4--saya duduk kelas nombor 2-- kira pendatang baru la..

ni padang tempat saya berlatih bola baling dan bola jaring dulu--- sampai daerah saja--
saya pernah round padang ni paling banyak 23 round sehari--waktu tu training untuk daerah kot-- kuala terengganu utara-- pagar ni???? mesti lah pernah panjat-- cikgu lambat datang-- -joging dah habs--pi kedai beli air-- ataupun--saja2 meniru habitat kera--ngeh3... pe la yang saya mengarut ni..




saya saje usik2 azarul dengan labah2 ni..
dia cakap...`saya takut la!!!`--
dah dia takut-- saya lagi la usik-- sampai dia MENANGIS--
muka dia agak ensem la sekarang--pemain ragbi lagi(tengok gambar kat fb)-- bakal doktor-- belajar kat Rusia-- jadi saya pun tidaklah berani add dia..
tapi kalau dia ingat-- dia pernah menangis depan saya.. kerana takut labah2 mainan yang saya pegang.. agak2 dia berani tak jumpa saya???? ha3----

nakal jugak aku dulu yerppp--hanim2...



masuk ke sekolah menengah--
di smk Manir..
saya duduk kelas nombor 3 masa form2..
pasal.. kelas 2 pertama kelas bahasa Arab--saya--biasa2 sudah...
tapi ikut ranking..kadang2 budak kelas saya lebih hebat dari budak kelas Arab yang pertama tu-- tapi bukan saya la... nge....

logo saja sudah--tapi saya sayang sekolah saya :P



masa masuk sekolah menengah--sampai sekarang-- tabiat saya dalam kelas.. nak duduk di depan..

masa form2... saya terjumpa kotak labah2.. yang kalau kita tarik kotak tu..
kadang2 keluar cicak palstik..labah2 plastik.. untuk buat orang terkejut la...
tapi saya main dengan member2 la..
buat terkezutkan diorang..
last sekali hancur kerana semua dah kena...
memandangkan dah rosak..
saya pun buat keluar la labah2 palstik tu..
kotak duduk dalam meja..
tiba2 cikgu masuk..
saya letak labah2 tu kat hujung meja..
masa tu sampul meja..agak coklat+ kelabu..jadi tak berapa nak cam..
cikgu siti noraini binti pamiran pun masuk-- sekarang dia dah mengajar kat KL balik--
dia ajar Bm masa tu..
masa tengah buat latihan..
dia pun ronda2 meja-- biasala tu..kerja cikgu--
dia berhenti kat meja saya.. `mata dia rabun ok!!!`
saya pulak tengah khusyuk buat kerja dia bagi masa tu.. (kesedaran sivik untuk belajar mula tumbuh)
dia pun tiba2 ambil `benda` atas meja tu..
dia pegang.. dia picit2...saya buat derk je la..
tiba2 dia jerit.. satu kelas terperanjat...
`argh!!! tak nak tak nak tak nak.. labah2... labah2.. tak nak..tak nak..`
siap lompat lagi tak tahan..
kemudian dia baling.. ha3...
saya cakap.. cikgu..plastik je tu..
saya ambil..simpan bawah meja.. ha3..
hadoi..
satu kelas gelakkan cikgu..
cikgu.. saya mintak maaf sangat2.. saya dah buat cikgu kena gelak..maafkan saya...







2 minggu lepas tuh---- baru saya tahu--cikgu siti noraini sedang mengandung!!!
masa tu rasa bersalah lagi teruk..
maafkan saya cikgu..
nasib tak de apa2 keguguran..alhamdulillah...


lawak teringat zaman2 dulu-- ngeh3...

ps:cikgu cakap..apa awak buat kat cikgu awak..nanti anak murid awak akan buat kat awak.. adoi???
jadi aku akan melompat dalam kelas gak ke nanti??nauzubillahiminzalik..tapi
ntah2 cikgu dah pernah buat kat cikgu dia dulu..ha3...


merilekskan minda :P

CaTaTan Hati


Alhamdulillah..
kembali lagi..
cuti2 ni..
agak berat ujiannya..
ujian nak berehat.. nak bermalas-malasan..
nak buang masa...
hadoi...
Astagfirullahalazim...
then.setakat ni tak de lagi aktiviti yang boleh menambahkan ilmu secara berhadapn kecuali
online!!!
cuti ni saya bawak balik beberapa biji buku yang dah lama ditangan
tapi tak khatam2 juga..
doakan saya :( moga2 serius sikit..tak2.. serius banyak...
buku2 yang dibawa pulang

sirah jilid 1 dan 2
risalah Hassan Al Banna-- yang ni den print..
lebih 150 kot..
sampai jamm printer.. rileks suda :p
dialog antara kristian dan islam by sheikh Ahmad Deedat
dan
BUKU MUET

tapi.. saya tak mampu sentuh secara serius lagi pun..
oppsss
tertinggal satu..
50 Wasiat Rasulullah SAW untuk wanita
tapi..
ni pinjam saja...
buku yang orang biar merata
den pinjam la...


selamat jalan kepada anak2 sedara tersayang dan akak.. dah balik pun kome...


saya nak kongsi sikit

kome pernah dengar pasal kanak2 pelarian Rohingya???
yang beragama islam
jumlahnya dalam 130 orang...
ibubapa dorang dah tak tahu di mana..mungkin dah mati
dorang duduk kat Malaysia.. alhamdulillah
tapi tak boleh sekolah!! pasal status pelarian!!!
nak tahu tak sewa bangunan madrasah yang dorang duduk sekarang siapa tanggung???????

PERSATUAN AGAMA BUDDHA!!!!

di Manakah orang islam!!!!!!

anak2 di situ ada yang hafiz!!
kita habiskan duit.. makan mahal2..
baju cantik2..
tapi hanim!! awal ingat tak saudara awak yang susah tu????


dorang nak buat program...
bukan dorang..
tapi satu organisasi ni

laman islam

cuma nak peruntukan 2500 je

2 kali bertangguh!!!!
tak cukup duit

tak de orang nak derma :,(


moga2 nasib mereka akan terus terbela

dorang sedara seakidah kita

saya ulang sekali lagi
dikalangan mereka ada yang HAFIZ!!!

penempatan mereka ditanggung oleh PERSATUAN KEBAJIKAN AGAMA BUDDHA!!!



TAKUT MENGINGATKAN AYAT NI

`KEMISKINAN MEMBAWA KEKUFURAN`

NAUZUBILLAHHIMINZALIK...



sama2 kita ambil tahu pasal saudara kita..
ambil tahu dan ambil TINDAKAN!!!


TEGURAN UNTUK ANDA..

KHAS BUAT :
HANIM NORLAILA MAMAT





http://rumahanakyatimrohingya.blogspot.com.






19.1.2010




banyak juga yang berlaku arini..
pertama..
sambut besday amjad... nak upload gambar...

Aku Tinggalkan dia



Dengan nama Allah... sebaik-baik Pemberi Ganjaran.

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.

Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan,
Kerna jawapannya bukan di tanganmu,
Tetapi di tangan-Nya.
Di tangan Tuhan kita; Allah,
Tuhanku dan Tuhanmu.

Gelisahku memikirkan dirimu,
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku,
Aduhai pria,
Maafkan aku,
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu.

Jemput diriku pabila waktunya tiba,
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia,
Akan kucipta cinta bersama Dia,
Sebelum kucipta cinta antara kita.

Jadilah dirimu kumbang yang hebat,
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar,

Untuk itu, Aku tinggalkan dirimu pada-Nya

Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu,
Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya,
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.

Usah bersedih atas perpisahan sementara ini,
Jika benar aku tercipta untukmu,
Tiada apa yang dapat menghalangnya,
Sebelum saat itu tiba,
Berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan,
Mohonlah padanya dengan penuh mengharap.

Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) [Surah An Nur: 26]

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu,
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata,
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti.

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu,
Daripada yang sekarang (permulaan),
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
Lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Surah Ad dhuha: 4 & 5]

Beruntunglah kamu!

Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita

Allah memilihmu!
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.

Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[Surah As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Surah Fussilat: 30]

Dan tika kamu merasa lemah,
Mohonlah kekuatan dari-Nya,
Allah itu dekat,
Yakin pasti.

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
Maka mohonlah perlindungan kepada Allah,
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [Surah Fussilat: 36]

Kamu dan aku adalah intan terpilih,
Berdoalah aku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,
Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba,
Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharanya,
Sentiasa.



di copy--- http://www.iluvislam.com/karya/puisi-kreatif/1166-aku-tinggalkan-dia-demi-allah.html

di keheningan malam.. ku lihat bintang2 bersinar terang.. masih mampukah untuk aku melihatnya esok???
wallahualam..

WANITA.. KENA BACA SANGAT-SANGAT!!!


Qadho solat setelah selesai haid

Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini...



Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi??

Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orangPerempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetujudengan pandangan saya ini)

Contohnya saya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ;"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:

"alaa...itu soalan mudah jee..bila datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang mereka belajar sejak mula-mula'bergelar wanita' dulu"

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa...

Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.

Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yangluas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu.



Dalam BAB TIGA :" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :



PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:

Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :


1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asarsebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'.

"Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)


HURAIAN MASALAH :


1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar,maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solatZohor juga perlu diqadha sama?- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnyasudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama :-perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh,kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)

-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu diqadha juga solat maghribnya.

Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2)cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.


Diharapkan tulisan saya ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yangberkaitan dengan diri mereka sendiri!!!



RUJUKAN
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=12359.msg179096;topicseen#new

PTD@ STP ilham daripada ETP

hurm...
berat saya nak menaip sebenarnya..
namun.. sekian lama mencari turning point...
mungkin inilah saatnya..
amin3.........


PROGRAM TRANSFORMASI DIRI @ SELF TRANSFORMATION PROGRAMME...




ilham daripada program transfomasi ekonomi malaysia..
ketika hangat dihuraikan waktu makan di cafe pagi tadi...
seronok bila berbual dengan orang yang sefiqrah...
sangat berbeza......
tapi.. tidaklah ku katakan... yang lain tak best.....


lagi satu....

kerana perbincangan tadi..
banyak masalah masyarakat...
negara...
agama...
membuatkan aku berfikir..

mungkin sebab ini aku terpilih..
walaupun tidak layak..
itu lebih baik..
daripada dibiarkan islam tampa penggerak....





mungkin.. aku salah seorang yang perlu menjadi penggerak itu..
sambil itu.. boleh aku majukan diri aku....



thanks to Allah....
juga..... zuraida.. syafiqah... pa`ien.. ina.. dan farah... bakal2 ustazah yang telah mencelikkan mata saya... menghamparkan masalah masyarakat..
dan membuatkan saya bersemangat untuk sama2 berjuang bersama2 mereka....









dan kini...


saya akan berusaha untuk laksanakan
`program transformasi diri..`

saya takut dengan janji2 Allah pada surah As-saff

saya perlukan kawan2 untuk terus menerus memimpin saya dan mengingatkan saya.




saya terima apa yang berlaku dan bakal berlaku..


selagi berdaya dan terdaya..

saya akan berusaha untuk mengambil tempat di dalam perjuangan ini...


takbir!!!!!!!!!!!!!!





saya perlu berubah...


bermula.....








SEKARANG!!!!!!!!!!!!











kring!!!!!!!!!!!!!!!!!!
loceng dah berbunyi...
cikgu kena keluar dari kelas...
semua bangun..
terima kAasih cikgu !!!!

out....

aNaloGinya laGu Ni.........





Alhamdulillah... Assalamualaikum wbt...
hari ini.. jari berkenan lagi nak menari atas key board nieh.....
dapat idea waktu usrah kubra tadi..
pasal SABAR,REDHA DAN SYUKUR....






tak de nak kongsi sangat pun... tapi..... :)
he3....
teringat kuliah dari dato nik aziz nik mat...
dia cakap...
`soba denge sukur ni.. mace sayap kapa trobe... soba sbeloh.. sukur sbeloh.. kalo so tak dok.. do leh trobe la kapal tu...`

ditranslate with uncle google :p sabar dan syukur ni macam kapal terbang.. sabar sebelah,syukur sebelah.. kalau satu tak ada.. tak dapat terbanglah kapal tu....






orang yang kaya... dia perlu sabar dan syukur..
syukur= kerana dia dimurahkan rezeki.. ada duit untuk makan.. boleh bersedekah...
sabar= gunakan pada perkara kebaikan.. banyak ujian nafsu...


orang miskin.. dia perlu sabar dan syukur..
syukur= kerana tidak diuji dengan ujian nafsu.. jauh dari rasa kufur nikmat.. sentiasa bergantung harap pada Allah....
sabar= rezeki dari Allah semata2.. sentiasa bersyukur dengan rezeki yang diberi


dan MACAM2 LAGI........






masuk pasal usrah tadi......
SABAR...


kisah pertama...
seorang manusia.. sanggup bersekang mata study... berusaha....untuk jawab exam... untuk dapat result cemerlang..slip periksa yang hebat... dan diangkat darjat di dunia.... betoi dak????






kisah kedua....
seorang manusia.... perlu BERSABAR...... REDHA...SYUKUR.... untuk hadapi EXAM=ujian.... untuk dapat RESULT CEMERLANG=buku catatan dengan tangan kanan .... dan DIANGKAT IMANNYA pada PANDANGAN ALLAH....








oits.......hanim norlaila mamat..
kalau kat dunia... orang tu mengaku dia pandai.. tampa sebarang certificate.. tampa ujian.. tampa slip keputusan periksa... ORANG NAK PERCAYA MACAM MANA YANG DIA TU PANDAI???



kalau kat akhirat.. orang tu mengaku dia beriman... tampa sebarang certificate... tampa sebaran ujian.. tampa sebarang catatan di buku amalan bahawa dia bersabar ketika merima ujian..... ALLAH AKAN PERCAYA KE YANG DIA TU BERIMAN????


`masakan kamu mengaku kamu beriman.. padahal kamu belum diuji`






ps:kita sampai sanggup bayar duit nak amik exam.. nak dapat kelulusan.. nak dapat perakuan.. supaya kita diperakui sebagai orang berilmu.. pandai..
tapi kita merungut bila dapat exam free supaya dapat perakuan sebagai orang yang beriman.....









SEKADAR KESAN DARIPADA MUSIM EXAM>>> FIKIR-fikirKAN