aKu = laYanG2..

Bismillahhirohmannirrohim..
Alhamdulillah.. pemilik blog ini masih ada..
tapi dibiarkan bersawang--
tak ada idea nak menulis sebenarnya--
melihat kepada diriku dan sahabat2 ku sekarang-- rasa macam banyak sangat ujian--
berat lak tu --ishhh--merungut ke nieh????

semalam masa berforum dengan member2--
adalah seorang ini bercakap pasal ujian hidup dia-
kemudian seorang pak cik ni pun kata--
buat ANALoGI kita ini umpama layang2
angin itu adalah ujian
tali pula ibarat akidah kita.




layang2 ana masa kecik dulu-- he3..

bila mana layang2 itu ingin untuk terbang lebih tinggi..
di perlukan angin...
tampa angin..tidak mungkin dia akan terbang tinggi ke atas..
begitulah kita,
untuk meningkatkan iman kita..
kita perlukan ujian..
`masakah kamu mengaku kamu beriman padahal kamu belum diuji?`
jadi nak tak nak-- kalau kita nak jadi orang beriman..
kita kena bersedia dengan ujian--



tali...
tali itu akidah kita..
kalau kita bermain layang2--
angin datang terlalu kuat..
jika tali tidak kuat.. tidak mustahil tali itu akan putus
seterusnya.. kita akan sesat dan terbang entah ke mana
jika dikejar... jika di Izinkan.. kita masih lagi boleh diikat balik pada tali yang sama-- tapi bukan semua layang2 yang putus itu akan ditemui balik..
mungkin musnah di atas pokok.. di bakar... atau di macam2..

begitulah kita..
jika ujian yang datang terlalu kuat..
kit perlukan tali yang kuat.. akidah yang kuat..
supaya angin itu membantu kita meningkatkan iman..
bukan angin itu memutuskan akidah kita..
kita putus asa dengan ujian Allah..
dan sesat tak kembali lagi (nauzubillahhiminzalik...)

Namun setiap kali diuji.. ingatlah..
Allah tidak akan menguji seseorang hamba itu melainkan dengan kemampuannya...

ubatnya hanyalah SOLAT dan SABAR...
jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu` (2:45)


dalam mencari tali terbaik.. kita perlukan orang berpengalaman..
dan kita yakin juga percaya akan tindak tanduknya..
jika ini kali pertama kita bermain layang2--
kita cari teman yang boleh membantu kita mencari tali berkualiti.. terbaik.. agar kita tidak menyesal dikemudian hari...

di akhir zaman-- ada 73 golongan yang berbeza.. namun..
hanya satu yang benar2 diterimaNya.
pohonlah daripada Allah..
agak kita ditunjuki jalan yang lurus-
doa yang selalu kita ulang setiap rakaat solat kita--
cari lah insan yang mantap akidahnya..
teori dan praktikalnya seiring...
agar-- akidah yang kita yakin itu adalah akidah yang sebenar2nya...
Hanya Allah yang boleh tolong kita
sama2lah kita memohon dariNya..



terbang bersama2-- secara berjemaah-- itu lebih indah-- tengok.. :)


beginilah hidup---
@diri ini juga terasa sedang diuji..dan yakin setiap orang sedang diuji.. ujian Allah tanda sayangNya pada kita.. Dia ingin kita meminta kepadaNya...@


-JALAN JUANG ITU IBARAT API--JIKA KITA MEMEGANGNYA.. KITA YANG MERANA.. SAKIT TAK TERPERI-- TAPI JIKA KITA MELEPASKANNYA..MAKA MUSNAHLAH DUNIA-- SUDAH MENJADI LUMRAH UNTUK MU WAHAI DA`E.. AKAN TERUS DI UJI DAN DI UJI.. MUNGKIN INILAH YANG DI KATAKAN SEBAGAI TARBIYAH DIRI--



YA ALLAH.. KUATKAN LAH HATI KAMI UNTUK TERUS SABAR MENGHADAPI UJIAN MU, IKHLASKAN HATI KAMI DALAM SETIAP PEKERJAAN HANYA KERANAMU.. YA ALLAH.. BANTULAH KAMI DALAM MELALUI PERJALANAN INI.. AMIN3..

3 comments:

Bintun Sazali said...

thumbsup sahabat!

great analogy!..:)

betulla,..alangkan lembu pun perlu tali sbg pengawal/penambat...lagikan kita,walaupun masing2 miliki akal,tp tak smstinya kita mpu kawal dri kita tanpa ada sbrg pegangan,iaitu akidah yg kukuh..

murabbi said...

hum...betul3....
tapi..
bila dfikir balik..
layang2...
akhirnya tetap akn jtuh..
bila mnusia dh penat menaikknnya...dn bila angin sudah tiada..wlau skuat mana talinya..
hum...
kita???
bila2 masa bleh jtuh..
wlau aqidh skuat mna..
krn apa???
kun fa yakun...
maka..
itulh beza mnusia dn lyang2...
lyg2 bgntung hrap pd kualiti tali...lyang2..omainnya dn angin..
tpi mnsusia..
walu shebat mana..ttap brgntung pd ehsan dn belas dr Allah..utk cpai redhaNya..
moge ite trgolong dlm glongn yg sntiasa ldm redhaNya..

MerPati tErbAng MenCarI ...... said...

setuju dengan kedua2 pendapat enti---
:)

pada siapa lagi kita nak bergantung kalau bukan Dia :(