aKu = laYanG2..

Bismillahhirohmannirrohim..
Alhamdulillah.. pemilik blog ini masih ada..
tapi dibiarkan bersawang--
tak ada idea nak menulis sebenarnya--
melihat kepada diriku dan sahabat2 ku sekarang-- rasa macam banyak sangat ujian--
berat lak tu --ishhh--merungut ke nieh????

semalam masa berforum dengan member2--
adalah seorang ini bercakap pasal ujian hidup dia-
kemudian seorang pak cik ni pun kata--
buat ANALoGI kita ini umpama layang2
angin itu adalah ujian
tali pula ibarat akidah kita.




layang2 ana masa kecik dulu-- he3..

bila mana layang2 itu ingin untuk terbang lebih tinggi..
di perlukan angin...
tampa angin..tidak mungkin dia akan terbang tinggi ke atas..
begitulah kita,
untuk meningkatkan iman kita..
kita perlukan ujian..
`masakah kamu mengaku kamu beriman padahal kamu belum diuji?`
jadi nak tak nak-- kalau kita nak jadi orang beriman..
kita kena bersedia dengan ujian--



tali...
tali itu akidah kita..
kalau kita bermain layang2--
angin datang terlalu kuat..
jika tali tidak kuat.. tidak mustahil tali itu akan putus
seterusnya.. kita akan sesat dan terbang entah ke mana
jika dikejar... jika di Izinkan.. kita masih lagi boleh diikat balik pada tali yang sama-- tapi bukan semua layang2 yang putus itu akan ditemui balik..
mungkin musnah di atas pokok.. di bakar... atau di macam2..

begitulah kita..
jika ujian yang datang terlalu kuat..
kit perlukan tali yang kuat.. akidah yang kuat..
supaya angin itu membantu kita meningkatkan iman..
bukan angin itu memutuskan akidah kita..
kita putus asa dengan ujian Allah..
dan sesat tak kembali lagi (nauzubillahhiminzalik...)

Namun setiap kali diuji.. ingatlah..
Allah tidak akan menguji seseorang hamba itu melainkan dengan kemampuannya...

ubatnya hanyalah SOLAT dan SABAR...
jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu` (2:45)


dalam mencari tali terbaik.. kita perlukan orang berpengalaman..
dan kita yakin juga percaya akan tindak tanduknya..
jika ini kali pertama kita bermain layang2--
kita cari teman yang boleh membantu kita mencari tali berkualiti.. terbaik.. agar kita tidak menyesal dikemudian hari...

di akhir zaman-- ada 73 golongan yang berbeza.. namun..
hanya satu yang benar2 diterimaNya.
pohonlah daripada Allah..
agak kita ditunjuki jalan yang lurus-
doa yang selalu kita ulang setiap rakaat solat kita--
cari lah insan yang mantap akidahnya..
teori dan praktikalnya seiring...
agar-- akidah yang kita yakin itu adalah akidah yang sebenar2nya...
Hanya Allah yang boleh tolong kita
sama2lah kita memohon dariNya..



terbang bersama2-- secara berjemaah-- itu lebih indah-- tengok.. :)


beginilah hidup---
@diri ini juga terasa sedang diuji..dan yakin setiap orang sedang diuji.. ujian Allah tanda sayangNya pada kita.. Dia ingin kita meminta kepadaNya...@


-JALAN JUANG ITU IBARAT API--JIKA KITA MEMEGANGNYA.. KITA YANG MERANA.. SAKIT TAK TERPERI-- TAPI JIKA KITA MELEPASKANNYA..MAKA MUSNAHLAH DUNIA-- SUDAH MENJADI LUMRAH UNTUK MU WAHAI DA`E.. AKAN TERUS DI UJI DAN DI UJI.. MUNGKIN INILAH YANG DI KATAKAN SEBAGAI TARBIYAH DIRI--



YA ALLAH.. KUATKAN LAH HATI KAMI UNTUK TERUS SABAR MENGHADAPI UJIAN MU, IKHLASKAN HATI KAMI DALAM SETIAP PEKERJAAN HANYA KERANAMU.. YA ALLAH.. BANTULAH KAMI DALAM MELALUI PERJALANAN INI.. AMIN3..

aDooiiii ... sAkiT La...

Alhamdulillah.. masih hidup..
musim2 raya ni.. macam2 peristiwa berlaku..
yang best.. dan YANG MENYAKITKAN..

mula2 nak cerita pasal peristiwa yang membuatkan saya SAKIT..hu3
sejak mengaktifkan fabebook

AidilfitRi..DuiT Raya... SaLib??



Alhamdulillah.. masih diberi keizinan untuk menghirup nikmat udaraNya.
menikmati segala permberianNya..
semasa buat blog walking semalam.. agak terkejut dengan satu post... (sebenarny PELBAGAI POST :))

Aidilftiri tahun ni agak menyedihkan...
2 perkara yang saya perasan jadi isu besar dan mengecilkan hati umat islam..
pertama----- kes iklan raya tv 3.. mungkin ada yang tahu... ada yang tak tahu..
Moga2 perkara sebegini tak berlaku lagi.. malu sangat ler... dah islam..buat cara islam... yang ada pak cik santa clause melayu tu kenaperrrrrrrrr...

Ke dua.. yang ni mungkin ramai tak tahu..
esok dapat duit raya.. dapat angpau...
CHECK BETUL2 PADA AngPAU TU...
KALAU ADA GAMbAR MASJID...
ADA GAMBAR KUBAH....
TENGOK BETUL2....
PASAL ADA PENEMUAN.. PADA KUBAH MASJID..
GAMbaR PADA AngPAU..
ADA LAMBANG SAaAAAAAAAAALLLLLLIIIIIIIIBBBBBBBBBB....

kenapa semua ni berlaku??
mungkin keraan designer angpau raya kurang prihatin.
download gamabr kat interent... ada gamabr kubah..
CONFIRM MASJID!!! ENGGAK......
GEREJA KRISTIAN PUN ADA KUBAH LA SAYANG!!!!

nanti kalau dapat.. saya upload gambar
angpau.. dan gambar gereja tu...
kalau dapat.. he3..
kalau tak dapat..
kamu boleh dapatkan isu2 baru di
http://halaqah.net
orait???



ni gambar gereja tu.. yang diletak dalam angpau..tapi sampel angpau ana tak de..

ps: nampaknyer.. tahun ni.. designer kita la teruji sikit...
kalau kes tv3.. sensitivitynya mesti dapat bahagian kreativiti dan sewaktu dengannya..orang yang terbabit dengan design2 ni la..
kes angpau pun.. encik2 designer gak..
moga2 dapat pengajaran.. sensitif sikit pada agama kita..
jangan main cedok je.. ok???



dah-------- tukar topik..








Saya nak ucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri buat...
mak dan ayah..
adik beradik yang terlalu ramai
anak2 saudara..
sahabat2 IPGKPM
warga2 IPGKPM
sahabat SMK Manir
sahabat SK Manir
warga SMK Manir
Warga Sk Manir

kawan2 lama..
sahabat2 di IPG KTHO
sahabat2 di IPG kTAA
Sahabat2 IPG seluruh Malaysia..

kakak2 angkat..
Puan NUr zahrulliza binti Suffian dan keluarga
Puan Hasniyah binti SUlaiman dan keluaarga
Cik Liyana Annisa dan keluarga
dan segala yang tak tersebut lah..

kawan2 rapat
CIk Rahmah binti Basri dan keluarga
cik Nur Sakinah Md Hata dan keluarga
cik nur Atikah binti Mahadzir

semua2 kakak2 tersayang di IPGKPM..
kak ti.. kak azi...kak sarah.. kak naimah.. kak eni.. kak fi.. kak ina..
hadoi.. ramai ni.. semua kakak2 la... semua.. yer.. semua...

sahabat2 seusrah..
husna.. siti.. sakinah.. syuhada.. farhanis.. bada.. zuraida..

sahabat terdahulu kini dan selamanya insyaAllah
farati.. nan.. azwa... hazwa..

cikgu yang ku sayangi...
cikgu wan.. cikgu faridah.. cikgu syaharyati.. hurm.. dan semua cikgu2 SAya...


SAYA SAYANG KAMU SEMUA..
tapi.. saya banyak kekhilafan.. mintak maaf dari hujung rambut... sampai hujung kaki...







`semoga diri mu berada dalam kebaikan sepanjang tahun`
amin!!!!

---islam is the way of life ------

opsss..lupa..
congrat untuk kak fi.. raya ke 3 ni.. insyaAllah..segalanya berjalan lancar.. amin3...

~Perjalanan seorang hamba mencari erti sebuah KEHIDUPAN~: ~Kerinduan pada hari semalam~

~Perjalanan seorang hamba mencari erti sebuah KEHIDUPAN~: ~Kerinduan pada hari semalam~: "Terlalu banyak yg bermain di benak...Kerinduan pada semua itu... Ma dan Abah,Anakmu terlalu menyayangimu...Tp kerap kulukakan hatimu bukan?..."

OUT

akan diperbaharui............
hadoii...... tadi dah edit........
tapi semua hilang :(
kena buat balik..........
tapi bukan sekarang............
assigment dulu.............
:( OUT..

Hadiah hari jadi




thanks to my auntie.. kak ita..
thanks to my best friends.. nan shameela.
untuk hadiah yang tak terjangka..
sungguh.. tidak mengharapkan hadiah atau ucapan.. atau ingatan..
cukuplah doa tulus darimu buat ku.. aku menyayangi kamu...

ps: pada kawan2 ada yang wish..tapi saya tak balas pasal.. hp saya hilang waktu tu..
kepada kak ta.. heppy buzday wat akak jugak!!!

mAcaM2 yanG bErLaku


Assalamualaikum wbt..
agak lama membiarkan blog ni bersawang..busy..
pasal..
3 minggu lepas pulun assgment--- 2 minggu duduk putrajaya ---- balik 2 hari assgment lagi--- cuti :)
hurm.. pengalaman yang paling tak dilupa..
masa dekat putrajaya saya kehilangan hp.. petang 26.0gos...
esoknya 27 ogos besday saya.. baru berangan nak bergayut..tak dapat... hu3
masa tu..hati ni.. separuh2.. sedih ke.redha.. hu3... juz buat apa yang as muslim boleh usahakan..
Alhamdulillah.. tepat jam 4.10 pagi ..31 ogos.. seorang pemandu bas menyerahkan kembali telefon kepada saya.. panjang ceritanya...alhamdulillah :)

hati dah niat nak beli hp baru..
ngeh3..
atlast.. 3.hb 9.2010.. kali pertama beli hp guna duit sendiri.. dengan harga 330 ringgit (itu aje yang mampu)..

balik kampung.. bosan..sibuk..penat..
bosan pasal adikberadik tak balik lagi.. sibuk pasal asgment tak sudah lagi.. penat pasal kat maktab basuh pinggan sebijik je.. kat rumah.. berbiji2.. ha3... tak pe.. latihan :)

esok.. akan mendapatkan satu lagi pengalaman baru..
bawa anak saudara pergi klinik (nurin yusra) untuk tindakan susulan la
dia tak sakit..tapi baby.. pembesaran dia kena tengok sokmo..
nurin.. mak ela sudi jadi ibu kamu esok!! he3.. mak dia kerja..abah dia pun kerja.. tak salah kan nak dapat pengalaman dan tolong orang?? tak sabaw!!!!

esok juga--- lepas balik klinik.. nak pergi dating
dekat library awam kuala terengganu.. pulun assgment sambil jumpa cikgu yang dirindui...
dah lebih setahun tak jumpa kot..
cikgu tolong wat assgment saya eh.. cikgu dah janji!! ha3..

oppsss-- masa kat surau tadi.. che da aku solat sebelah aku.. masa ceramah,tunggu witir.. che da cakap. ila.. nanti balik singgah rumah che da.. tengok alquran.. aku pun excited nak tahu..
MasyaAllah.. aku dah jatuh hati dengan al quran tu.. lengkap.. tafsir..terjemahan.. cerita para nabi.. hukum2 tajwid.. harganya rm 180 tengah promotion.. nanti akan rm250.. ntah bila ada rezeki ..(dudl pernah berangan..ada seseorang akan bagi hadiah alquran.. --alhamdulillah dah ada.... erm yang ni..nak berangan ke.. usaha sendiri?? ha3)


masa untuk keluar..
akan cuba meneruskan pembacaan..
saya tak boleh menulis selagi tak membaca3 :p
out..