mEneRimA aTau mEmBeRi???




Alhamdulillah.. sengaja mencuri sedikit masa untuk berceloteh di blog ini..
Alhamdulillah.. semalam saya dah menhadiri satu program.. 7 langkah menuju kejayaan.
saya bukan nak kongsi semua tu.. banyak sangat input.. cuma hari ni nak kongsi satu je
pasal isu menerima dan memberi.. hurm.. disampaikan oleh ustaz hasrizal, atau saiful islam.. MasyaAllah.. ana seronok sangat..
program ni anjuran bakal2 doktor, kolej manipal.. dekat hospital melaka.. ana bertolak dari maktab 7.15 kot..dan sampai dalam 7.30... he.ana balik.. dalam pukul 12.15 sampai dalam maktab..
walaupun agak penat..pagi ni saya ada program senam seni.. he..... ter`skip` pula.. maaf kawan2 :( tapi saya memang tak suka senam2 campur2 nie.. maaf2. kalau budak2 maktab saja.. saya tak kisah. adoush. jom masuk topik........

bila saya reflek diri saya, saya rasa terkena sangat.. betapa mengada2nya saya ini.. hanya menharap untuk menerima.. tapi sukar untuk memberi..
begitu juga dalam konsep berkawan, mermasyarakat, belajar...
saya selalu menharap seorang sahabat yang dapat beri kemudahan kepada saya, tapi pernahkan saya cuba menjadi sahabat yang ,memberi ketengangan pada dia???
dalam bermasyarakat.. saya selalu menharapkan satu masyarakat yang kuah ikatannya. saling berkasih sayang..tegur menegur..
tapi pernahkan saya cuba memberi kasih sayang,cuba tegur mereka dulu..sayang mereka dulu?? hanim.. belum sempurna iman kamu melainkan kamu menyintai orang lain lebih dari diri kamu keranaNya.. (teguran yang sangat hebat)
sebagai pelajar..
saya selalu harapkan lecturer bagi baham kat saya, mudahkan saya dapat ilmu..
komen2.. salah orang je saya nampak..tapi salah saya??
tak pernah pun saya carikan nota untuk lecturer.........
jadi??? siapa yang memberi.. siapa yang menerima? padahal tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima :(

Allah telah bukakan mata saya..
jadi, apa tindakan saya lepas ni??
saya nak jadi orang yang berguna pada diri sendiri, keluarga,sahabat, masyarakat.dan agama...
sebaik2 manusia adalah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain..
kurangkan menharapkan penerimaan. tingkatkan pemberian!!! ok hanim norlaila Mamat ???
Moga beroleh keizinan dariNya... amin.......

No comments: