mAkNa SeKepInG MeseG...




sekiranya kamu gelisah kerana dendam, maafkanlah.. kerana dengan memaafkan, kamu akan bebas... kiranya kamu gelisah kerana pekerjaan yang sedang kamu lakukan, buatlah setakat mana yang kamu mampu, serahkan selebihnya pada Allah.. kerana Dia yang menentukan segalanya. Sekiranya kamu gelisah kerana orang yang kamu sayangi, ingatlah Allah lebih menyayangi mereka berbanding dirimu, dan sekiranya kamu gelisah kerana ditimpa musibah, itu tandanya Dia menyayangimu dan masih mengingatimu... ingatlah, Allahsentiasa bersamamu...
cukup indah meseg yang ku terima semalam.. hatiku kegersangan..lalu ku melangkah ke BIsa.. mencari sedikit ilmu.. Alhamdulillah.. aku jumpa sahabat fillah ku.. ramai sangat insan2 yang ku sayang berkumpul di sana. Kami sama2 berkongsi ilmu.. MasyaaLlah... aku belajar cara praktik tayammun.. Alhamdulillah.. aku lebih faham.. pulang ke bilik.. ku lihat meseg yang ku dapat daripada seorang hamba Allah yang turut ku sayang keranaNya..
SubhanaLlah.. SubhanaLlah.. SubhanaLlah..
aku terdiam.. aku terasa bagai meseg ini.. teguran dariNya.. melalui hamba itu..
ingin aku menangis.. malu pada Dia...
setiap rangkap ayat tu.. bagai menerangkan apa yang tersirat dihatiku..
sekiranya kamu gelisah kerana dendam.. maafkanlah..kerana dengan memaafkan.kamu akan bebas.. kerana kelemahan iman ini.. terkadang aku melakukan perkara ini.. aku merasa ingin membalas apa keburukan yang orang buat kepadaku.. namun cepat2 ku istighfar..aku.. aku.. terkadang bila aku marah..aku sedih.. aku menharapkan agar orang yang melakukan perkara itu kepada ku akan mendapatkan balasan yang sama.. aku gembira dengan kata. manusia akan terima balik apa yang dia buat kat orang.. aku pun cakap dalam hati.. pada muka kamu.. ooo buat aku macam ni.. nanti kau akan rasa apa aku rasa.masa tu baru kau sedar... ha3... astagrfirullahalazim... dendam namanya tu nim...
biarkan orang melakukan apa saja padamu.. teruskan..niatkan kerana Allah. la tahzan nim.. setiap kebaikan kau buat..pasti dalam hisabNya.. nim.. jangan berdendam.. mereka dengan cara mereka.. namun jangan biarkan kamu terjerumus dengan cara mereka..
kata ustad fuad.. seoranh Dai` tak boleh merungut kalau orang yang sukakan kebaikan tu sikit.. itu hakikat.. yang penting.. usaha!! kerana setiap hati hajatkan kebaikan...
kiranya kamu gelisah kerana pekerjaan yang sedang kamu lakukan, buatlah setakat mana yang kamu mampu, serahkan selebihnya pada Allah..
aku terpandang pula ayat ini.. waktu ini..aku dalam kesibukan.. 2 hari aku hanya dapat tidur 3 jam..aku pula bukan dari spesisi tidur lambat.. mujur aku tak pengsan..tak sempat nak makan sampai tangan menggigil.. tadi guruku menasihatiki.. nim.. buat kerja.. ikut kemampuan.. jangan siksa diri awak..jangan buat kerja orang lain.. baik berpada2.. jangan biarkan orang kuda2 kan awak.. aku angguk.. dan termenung.. aku sibuk.. hm.. tak pe.. aku srahkan segala hisabNya kepada Allah.. buat rakan2 ku sayang.. kamu semua terlalu banyak mengajarku tentang erti kehidupan..terima kasih.. untuk segala bantuan.. segala kerjasama..semangat.. MasyaaLlah..
Sekiranya kamu gelisah kerana orang yang kamu sayangi, ingatlah Allah lebih menyayangi mereka berbanding dirimu,
aku juga bersyukur.. kerana kesibukan ini.. aku `lari`..
aku `bebas`..
alhamdulillah..
dan sekiranya kamu gelisah kerana ditimpa musibah, itu tandanya Dia menyayangimu dan masih mengingatimu... ingatlah, Allah sentiasa bersamamu...
Allah.. aku hajat cintaMu selamanya..





aKu rAsaKan LagI..



Alhamdulillah.. aku diizinkan lagi untuk menggerakkan jariku diatas keyboard nie.. 2 hari lepas, ku hayati satu meseg daripada seorang sahabatku.. `Allah tidak akan merampas sesuatu darimu melainkan menggantikannya dengan yang lebih baik` baru ini satu peristiwa berlaku pada diriku.. agak berat untuk aku terima.. namun aku perlu melakukannya demi kebaikan diriku..
aku tiada alasan untuk terus menyimpannya.. he3.. chewwah.. aku tidak mempunyai apa2 alsan yang baik.. yang aku perlu lakukan.. kawal diriku.. sibukkan diriku.. ingatkan dirimu.. agak penat hari2 yang dilalui.. permulaan yang agak sukar.. namun.. ku ingat katanya `la tahzan, Innalloha ma`ana`.. aku teruskan.. dan teruskan.. semalam aku ke perpustakaan negeri untuk cari bahan tugasan.. sedang beratur untuk fotostat..`agak lama-------adik2 ni berani je pintas orang dewasa------- nasib eden boleh senyum..kalau eden tak senyum-mesti eden nangis pasal geram kat dorang..he3----`
aku tinggalkan buku disitu sekejap.. kemudian aku kembali balik.. dalam hati yang sedang memujuk..sabar2..... seorang muslimah tegur aku.. ``awak ni budak maktab ke? umur berapa?` agak terkejut juga pasal kalau budak maktab aku.. mesti aku kenal.. aku pun ta`ruf la dengan muslimah tu.. seorang guru pelatih di sebuah tempat di selatan tanah air.. (IPTHO) yang paling bahagia.. satu cos dengan aku.. dan sebaya dengan aku dan berakhirlah pencarian aku mencari sahabat muslimah satu cos dari IPG lain.hatiku juga tiba2 tersentak.. mungkin ini lah yang Dia gantikan untuk ku bagi apa yang telah diambil.. memang baguih sangat la.. lebih baik la.. he3.. hanya yang tahu akan tahu.. apepun aku sangat gembira dan bersyukur.. Alhamdulillah.. hm... bila kita tinggalkan yang salah, dan kita yakin tindakan kita tu betul.. mesti kita akan rasa nikmat. kemanisan kebenaran tu.. InsyaaLlah.. selamat berjuang untuk semua........ teruskan hasrat mu.. kejarlah apa yang perlu dikejar. usah terlalai kerana sedikit ujian dunia..kerana kita punyai matlamat.. matlamat yang lebih besar dari segala matlamat....

kU raSakan peRtoLonGan iTu.. Alhamdulillah..



Alhamdulillah.. sebelum aku berangkat ke melaka sentral aku berkesempatan taip cerita ceriti di sini.. Pagi tadi. aku dihidangkan dengan sarapan rohani dan jasmani yang cukup enak.. sarapan rohani tu kat Bisa.. dah lama aku tak dengar kakak tu bagi tazkirah.. rindu sangat nak dengar, bila dengar nama dia dipanggil... aku tersenyum dengan harapan melalui dia..aku diizinkan untuk menadah IlmuNya.. alhamdulillah.. Roh aku dah sarapan dah :P kemudian bergerak ke kelas pensyarah matematik aku sms suruh pergi ambil sarapan dengan dia pula.. moga murah rezeki dia.. amin3.. sodap nasi lemak dia bagi tu..erk... Alhamdulillah...
tapi hati aku tak tenang sangat sebenarnya...
pasal nanti ada forum bi..aku ni tak berani speaking..
berdebar sangat.. aku pun meseg seorang kakak..
`kak.. doakan nim..` pasal semalam aku dah bagitahu aku ada test forum..
dia balas `sebuah pengalaman cukup mengajar kita bahawa siapa kita dan siapa Allah yang Hakiki,cukup memberi kesan dihati.ucapan` aku tak mampu `sering terkeluar dihati kita rintihlah pada Ilahi ..kerana Dia sememangnya menanti rintihan hambaNya.andai tidak ditimpakan ujian ini, adakah kita akan mengingati Allah..tanyalah iman kerana dia boleh memberi jawapan paling jujur.tidak Allah timpakan ujian melainkan kita mampu menhadapinya dan tidak Allah mencabut sesuatu kecuali menggantikannya dengan yang lebih baik.nantikan hikmahnya..pasti kita tersenyum..salam kuat kerana Allah adikku sayang----kak--------`
aku buat refleksi sekejap.. hayati kata2 ni..
dalam hati aku.. hanya berhajat pertolongan dariNya.kerana aku tahu kemampuan ku.. tiba giliran kumpulan aku..aku tarik nafasc panjang2..aku tak kisah kalau aku punya markah teruk.. tapi aku tak nak kerana aku markah kawan aku jadi teruk.. aku serahkan segalanya pada Dia.. sampai giliran aku.. ku mulakan dengan menyebut namaNya..hatiku hajat pertolonganNya.. ku mulakan.. Alhamdulillah......................................
segalanya berjalan lancar.. ada sekat2.. tapi tak teruk macam dulu.. tak undang kemarahan teacher.. member2 pun macam lega je.. ngeh3.. aku dapat rasa..tu la pertolongan Dia.. aku syukur sangat2... aku tak dapat buat tampa Dia!! teacher siap cakap.. you done good job untuk semua budak unit aku.. gembira juga.. pasal Allah izinkan buat terbaik,pasal sebelum mula forum teacher certa tentang kebengangangnya bila ada kakak2 yang buat forum baca kertas..aku tak nak mengikut jejak lagkah tu..aku tak buat teks.. aku tulis point je.. alah.. apepun.. ni memang pertolongan Dia.. aku makin gembira la.. rasa macam makin dekat je..amin2.. bukan ni je.. hari2 aku mintak tolong dengan Dia.. tapi dia tolong.. jadi K.U.. memang penat.. banyak tanggungjawab.. tadi kerana kekhilafan aku pun..habis satu unit aku malu pasal tak hantar buku prokib kat jawatankuasa dia..padahal salah aku..sian kat deme... maaf kawan2.. tapi tak pe la.. biar la.. buku prokip tu sekadar catatan saja.. catatatn lagi penting.. kat sebelah bahu kanan kita ni...kan2.. jadi.. rileks.. kita tahu apa kita buat.. setiap manusia tak lari dari melakukan kesilapan..tapi kita usaha la nak kurangkan kesalahan.. tapi apepun..maaf sangat kerana memalukan unit kita lagi..maaf sahabat2 ku...
erm.. cerita pasal pertolongan Dia.. terlalu banyak..hari2.. tak tercerita den..
tapi paling best.. Allah tolong aku.. bagi nikmat fizikal.. untuk terus mencari ilmu kat dunia ni..walaupun kadang2 aku tersalah guna.. macam pagi tadi.. kesian kat jiran aku.. bangun pagi2..tiba2 kena `warg!!!`dengan jiran.. eden pun satu..kenapa la nakal sangat... ish3...
hurm... banyak betul nikmat Allah pada Ku.. Alhamdulillah....
*tak sabaw nak balik jumpa mak dengan ayah* ngeh3..
kena bersiap2 nie... Assalamualaikum..
*menuju nikmat Allah yang seterusnya..menunggu aku di Terengganu.. makayah.. dan sahabat fillah.. farati,, jumpa esok .. InsyaAllah...*

PerLukaH ikAtaN DarAh DagInG??

Bismillahhirohmanirrohim..
isu yang agak best yang sengaja aku kupaskan
teringat 4 tanda orang bsempurna Iman..
menyayangi manusia kerana Allah
mencintai Allah dan Rasul lbih daripada diri sendiri
benci melakukan kemungkaran sepertimana benci masuk neraka
dan yang ke empat.. maaf.. lupa..
yang aku cuba nak kupaskan yang pertama.
kehidupan aku dimaktab ni telah mengizinkan aku untuk merasai perkara ni..
dulu.. aku tanya diriku.. masa tu belajar pai form 5

GaMbaR di JeranTut..


cInta Kian MereSapi hAti..

Bismillahirrohmanirrohim..

Alhamdulillah.. diizinkan juga menaip sekejap sementara menunggu azan magrib..

semalam sesuatu terjadi pada diri aku.. 3.3.2010..

aku tidak pernah merasa nikmat sebegitu indah..

aku hampir berputus asa..

namun kerana nasihat seorang kawan..jangan merungut..

ujian ni.. nak ke tak nak..

kita tetap kena lalui..

jadi baik kita redha..

dapat juga pahala pada kita..

semalam aku ke perpustakaan sorang2.

atas nasihat kak odi.. jangan pergi..bahaya.. kita kan ada kawan..

pinjam je broadband dengan kawan,,

dipihak aku..yang kadang2 dapat wireless..kadang2 tak dapat ni..agak menyedihkan juga la...
ha3..
tetapi segala kesusahan yang agak menensionkan tu.. selesai jugak.. aku dapat rasa sangat tu pertolongan dari Dia.. pasal aku ra