tAmRiN kEpImPinaN NuQaba`



Bismillahhirohmanirrohim..
he3.. Alhmadulillah.. aku dah lalui tarbiyah diri secara khusus selama tiga hari..
mula2 malam usrah itu aku dipanggil bersama rakan2 bertuah yang lain..
kak aisyah.. kakak senior cakap..
adik2 semua ni terpilih untuk program
tamrin kepimpinan nuqaba`..
reaksi pertama..
apa maksud tamrin kepimpinan nuqaba` tu??
aku memang tak pandai bahasa arab..
dengan hati yang berbelah bagi.. aku bukan tak nak pergi..
tapi aku cemburu kat kawan2 aku yang tak perlu pergi..
boleh la dorang study 3 hari tu..aku??
tapi pasal aku nak ilmu je. aku buat keputusan pergi sana.. aku tak tahu la.. kenapa aku pergi.. biar aku aje yang tahu.. sampai di HOTEL BISA.. aku awal2 dah takut.. mane tak nye.. ramai sangat orang kat situ pakai tudung labuh.. ngeh3.. dah la aku turun lambat. kenapa aku turun lambat?
aku buat kerja lagho.. pengalaman yang BEST.. bila makan setalam. aku punye la geli tengok kuku orang sebelum ni.. apa lagi nak makan sekali.. tapi ku bukakan hati kerana perutku lapar.. tapi.. aku dapat perkara yang best sangat. seronok sangat makan setalam.. tak dapek den nak khoba nyo.. (kata kak ydp aku..ngeh3..orang nogori..) .. kemudian.. ada diorang suruh buat tasmiq.. dalam hidup aku aku tak da perancangan rapi pun nak menhafal.
tapi.. bilo dok sana..sikit sebanyak aku dapat belajar..

apa aku perlu buat sebagai seorang penganut agama Allah..
banyak sangat program yang best yang bantu aku buat refleksi diri..
aku belajar macam mana nak mengalah.
macam mana nak berjuang dengan kebenaran.. contohnya penceramah tut...
nama dirahsiakan.. tapi aku cukup kagumi dia..
kemudian.. boleh kata semua program mendetikkan hati aku untuk bermuhasabah..
paling aku tak dapat lupa..
time koreksi....
argh..mula2 aku geram.. kenapa la kejut pagi2 ni..dah la bangun2 kena marah.. bengang malam tadi kena marah pun masih dalam ingatan.. ha3 tapi.. dengan IzinNya... aku mendapat nikmat.. yang tak dapat aku gambarkan.. terlalu payah untuk aku ceritakan.. hanya yang dapat merasainya je la..yang dapat bayangkan.. yang pasti..aku dah ada maklamat hidup aku..tak banyak sikit.. aku dapat rasakan perubahan.. aku dah dapat merasai apa yang aku mintak.. cuma bila fikir balik.. kesian kat kakak ku cayang (kak tik) yang terpaksa bertahan sakit pasal aku pegang tangan dia aku buat cam kayu je..
aku terlalu sayangkan kakak senior2 aku.. mereka contoh teladan di depan aku.. aku cukup2 bersyukur dihantar ke IPG KPM ni.. aku bahagia.. bahagia sangat.. sungguh aku bersyukur dengan pa yang berlaku pada diriku ..aku bukan insan sempurna.. namun ,aku akan terus lakukan yang termampu buat diriku ini.. hamba hina yang hajat cinta agung.. nak hajat cinta agung.. tinggalkan cinta palsu tu,.. ngeh3... cakap aje sedap.. tindakan?? :) no komen.. aku teringat ayat 1-5 surah as-saf.. ada cakap pasal ni..
dulu aku tak suka orang bercakap tapi tak buat.. aku tak suka pasal memang aku tak suka..tapi rupanya dalam quran pun ada cerita.. ntah ape2 la aku ni..

adush.. terlalu banyak yang aku telah tersesat.. ampunkan aku tuhan..
akan ku terus bersabar dengan ujiaN Mu.. akan ku terus bersyukur dengan nikmat Mu..segalanya dariMu..
Tuhan yang Maha Satu...
Izinkan hambaMu ni merasa nikmat cintaMu tuhan...amin3...

No comments: